این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۱۲۶-۱۵۲
عنوان فارسی
مدل علّی تأثیر انگیزش تحصیلی بر فرسودگی تحصیلی با نقش واسطهای اهمالکاری دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
فرسودگیتحصیلی بهصورت خستگی مزمن ناشی از کار بیش از اندازه در فعالیتهای درسی، نگرش بدبینانه و بیتفاوتی نسبت به کارهای مدرسه و احساس شایستگی پایین و فقدان احساس موفقیت در تکالیف تحصیلی بروز داده میشود که این افراد علائمی مانند بیاشتیاقی نسبت به مطالب درسی، ناتوانایی در ادامه حضور مستمر در کلاسهای درس، مشارکت نکردن در فعالیتهای کلاسی، احساس بیمعنایی در فعالیتهای درسی و احساس ناتوانی در فراگیری مطالب درسی را تجربه میکنند. هدف اصلی این پژوهش، طراحی و برازش مدلی ساختاری از روابط بین متغیرهای انگیزش تحصیلی و اهمالکاری با فرسودگی تحصیلی بود.روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی با آزمون مدل معادلات ساختاری میباشد. بدین منظور نمونهای به حجم 380 دانشجو (261 دختر و 119 پسر) بهصورت خوشهای تصادفی ازبین دانشجویان دانشگاه یزد انتخاب شدند و بهوسیله پرسشنامههای فرسودگی تحصیلی، اهمالکاری و انگیزش تحصیلی ارزیابی شدند. دادهها با روش تحلیل معادلههایساختاری» و نرمافزارهای آماری SPSS20 و AMOS20 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی، مدل نظری قوی برای پیشبینیفرسودگی تحصیلی دانشجویان میباشد. انگیزش درونی بهصورت منفی و انگیزش بیرونی، بیانگیزشیو اهمالکاری بهصورت مثبت در تبیین و پیشبینی فرسودگی تحصیلی نقش داشتند.همچنین، اهمالکاری تحصیلی تا حدودی نقش واسطه را بین رابطه انگیزش درونی و بیانگیزشی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان دارا بود. درعینحال، نقش واسطهای اهمالکاریتحصیلی در رابطه بین بی انگیزشی با فرسودگی تحصیلی تأیید نگردید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فرسودگی تحصیلی، اهمالکاری، انگیزش تحصیلی، دانشجویان،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
کاظم برزگر بفرویی | barzegar bafrooei
دانشگاه یزد- عضو هیات علمی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه یزد (Yazd university)
مرجان دربیدی |
دانشجوی دانشگاه یزد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه یزد (Yazd university)
حمیده همتی |
دانشجوی دانشگاه یزد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه یزد (Yazd university)
نشانی اینترنتی
http://jsli.shirazu.ac.ir/article_3693_79496c0cdac5b3eb9198f219de4e733f.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1106/article-1106-357079.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات