این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات آموزش و یادگیری، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۱-۲۴

عنوان فارسی حمایت اجتماعی ادراک شده و سرزندگی تحصیلی: نقش واسطه ای باورهای خودکارآمدی تحصیلی
چکیده فارسی مقاله در پژوهش حاضر، رابطه­ی حمایت اجتماعی ادراک­شده با سرزندگی تحصیلی از طریق باورهای خودکارآمدی تحصیلی مورد بررسی قرار گرفت. شرکت­کنندگان پژوهش، 384 دانش‌آموز (198 پسر، 186 دختر) دوره­ی متوسطه­ی دوم مدارس دولتی شهر پل­دختر بودند که مقیاس حمایت اجتماعی ادراک­شده زیمت و همکاران، باورهای خودکارآمدی تحصیلی زاژکووا، لینچ و اسپنشاد و پرسشنامه­ی سرزندگی تحصیلی دهقانی­زاده و حسین­چاری، را تکمیل کردند. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که حمایت اجتماعی ­ادراک­شده پیش­بینی­­کننده مثبت سرزندگی و خودکارآمدی تحصیلی است. همچنین، نتایج تحلیل مسیر، نشانگر نقش واسطه­ای باورهای خودکارآمدی تحصیلی در رابطه­ی بین حمایت اجتماعی ­ادراک­شده و سرزندگی تحصیلی بود. یافته­ها بر نقش حمایت­های دلگرم­کننده اجتماع جهت تقویت باورهای فراگیران و ترغیب توانایی­های آنان در مقابله با ناملایمات تحصیلی و نیل به سرزندگی تحصیلی تاکید دارد. همچنین نتایج در قالب نظریه­ی شناختی- اجتماعی، الگوی شناختی لازاروس و ویژگی­های خاص بافت اجتماعی اثرگذار بر دانش­آموزان دبیرستانی در ایران مورد بحث قرار گرفتند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مرتضی مرادی |
دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

محمدحسین دهقانی زاده | mohammad hossein
دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

عباسعلی سلیمانی خشاب | soleymani khashab
دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)


نشانی اینترنتی http://jsli.shirazu.ac.ir/article_3093_861f19cb6fa484fe0677b057b181569a.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1106/article-1106-357081.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات