این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۲۵-۴۸
عنوان فارسی
پیشبینی ابعاد خودکارآمدی بر اساس الگوی ارتباطات خانوادگی و ساختار کلاس
چکیده فارسی مقاله
در پژوهش حاضر میزان پیشبینی ابعاد خودکارآمدی (تحصیلی، اجتماعی و هیجانی) توسط جهتگیریهای ارتباطات خانواده (گفت و شنود و همنوایی) و ابعاد ساختار کلاس (تکلیف، سختگیری در ارزشیابی، تأکید در ارزشیابی و مرجعیت) مورد بررسی قرا گرفت. شرکتکنندگان پژوهش شامل 657 دانشآموز پسر (331) و دختر (326) بودند که به روش خوشه ای چند مرحله ای تصادفی از مدارس متوسطهی شهر شیراز انتخاب شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات، از مقیاس ابعاد خودکارآمدی موریس، مقیاس تجدیدنظر شده الگوی ارتباطات خانواده کوئرنر و فیتزپاتریک، زیر مقیاسهای ساختار کلاس الیوت و چرچ و همچنین زیر مقیاس مرجعیت از پرسشنامهی آیمز استفاده شد. روایی پرسشنامهها با استفاده از روش تحلیل عامل و پایایی آنها به روش آلفای کرونباخ احراز گردید. جهت پاسخگویی به سؤالات پژوهش از روش آماری رگرسیون به شیوهی همزمان استفاده شد. نتایج نشان داد: جهتگیری گفت و شنود به صورت مثبت ابعاد خودکارآمدی را پیشبینی میکند. بعد تکلیف پیشبینی کنندهی مثبت خودکارآمدی تحصیلی، بعد سختگیری در ارزشیابی پیشبینی کنندهی منفی خودکارآمدی تحصیلی و هیجانی و بعد مرجعیت پیشبینی کنندهی مثبت خودکارآمدی اجتماعی بودند. یافته در مجموع بیانگر آن بود که جهتگیریهای ارتباطی خانواده نقش مهمتری در خودکارآمدی در مقایسه با ابعاد ساختارکلاس دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ندا نیکنام |
مشاور.مرکز بصیرت
بهرام جوکار |
استاد.دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
نشانی اینترنتی
http://jsli.shirazu.ac.ir/article_3092_1f7479e212e4550053578608c9d5e8b5.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1106/article-1106-357082.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات