این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات آموزش و یادگیری، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۲۵-۴۸

عنوان فارسی پیش‌بینی ابعاد خودکارآمدی بر اساس الگوی ارتباطات خانوادگی و ساختار کلاس
چکیده فارسی مقاله در پژوهش حاضر میزان پیش­بینی ابعاد خودکارآمدی (تحصیلی، اجتماعی و هیجانی) توسط جهت‌گیری‌های ارتباطات خانواده (گفت ­و ­شنود و همنوایی) و ابعاد ساختار کلاس (تکلیف، سخت­گیری در ارزشیابی، تأکید در ارزشیابی و مرجعیت) مورد بررسی قرا گرفت. شرکت­کنندگان پژوهش شامل 657 دانش­آموز پسر (331) و دختر (326) بودند که به روش خوشه ای چند مرحله ای تصادفی از مدارس متوسطه­ی شهر شیراز انتخاب شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات، از مقیاس ابعاد خودکارآمدی موریس، مقیاس تجدیدنظر شده الگوی ارتباطات خانواده کوئرنر و فیتزپاتریک، زیر مقیاس‌­های ساختار کلاس الیوت و چرچ و همچنین زیر مقیاس مرجعیت از پرسشنامه­ی آیمز استفاده شد. روایی پرسش­نامه­‌ها با استفاده از روش تحلیل عامل و پایایی آنها به روش آلفای کرونباخ احراز گردید. جهت پاسخگویی به سؤالات پژوهش از روش آماری رگرسیون به شیوه­ی همزمان استفاده شد. نتایج نشان داد: جهت­گیری گفت ­و­ شنود به صورت مثبت ابعاد خودکارآمدی را پیش­بینی می­کند. بعد تکلیف پیش­بینی ­کننده­ی مثبت خودکارآمدی تحصیلی، بعد سخت­گیری در ارزشیابی پیش­بینی کننده­ی منفی خودکارآمدی تحصیلی و هیجانی و بعد مرجعیت پیش­بینی کننده­ی مثبت خودکارآمدی اجتماعی بودند. یافته در مجموع بیانگر آن بود که جهت‌گیری‌های ارتباطی خانواده نقش مهمتری در خودکارآمدی در مقایسه با ابعاد ساختارکلاس دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ندا نیکنام |
مشاور.مرکز بصیرت

بهرام جوکار |
استاد.دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)


نشانی اینترنتی http://jsli.shirazu.ac.ir/article_3092_1f7479e212e4550053578608c9d5e8b5.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1106/article-1106-357082.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات