این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات آموزش و یادگیری، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۱-۱۹

عنوان فارسی مؤلفه‌‎های مؤثر در یادگیری دایره‌‎ی مثلثاتی و روابط بین آن‌ها
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه‌ی بین فهمیدن دایره‌‎ی مثلثاتی و مؤلفه‌های تشکیل دهنده‌ی آن بود. در این راستا، ابتدا آزمونی شامل 67 سؤال‌ مطابق با جدول هدف ـ محتوای طبقه‌‎بندی بلوم طرح شد. با استفاده از ضرایب تمیز، دشواری و عدم‌ هماهنگی درونی سؤالات، 41 سؤال نامناسب حذف گردید. آزمون نهایی با 26 سؤال‌ بر روی 147 نفر از دانش‌آموزان سال دوم متوسطه ریاضی‌فیزیک و علوم‌تجربی مدارس شهر زنجان اجرا، و مقدار آلفای کرونباخ برای هر مؤلفه محاسبه گردید. با استفاده از نتایج به‌دست آمده، مدل تجربی دانش یادگیرنده تدوین گردید. تجزیه و تحلیل روابط بین مولفه‌ها با استفاده از روش تحلیل مسیر نشان داد که رابطه‌‎ی مستقیم معناداری بین دانش زوایای مثلثاتی با فهمیدن دایره‌‎ی مثلثاتی وجود دارد. بین فهمیدن زوایای مثلثاتی با فهمیدن تانژانت؛ و فهمیدن زوایای مثلثاتی با فهمیدن دایره‌‎ی مثلثاتی نیز رابطه‌‎ی مستقیم معناداری وجود دارد. هم‌چنین رابطه‌‎ی مستقیم معناداری بین فهمیدن تانژانت با فهمیدن دایره‌‎ی مثلثاتی وجود دارد. نتایج این پژوهش نشان دادند که مؤلفه‌‎ی دانش زوایای مثلثاتی با واسطه‌گری مؤلفه‌‎ی فهمیدن زوایای مثلثاتی و مؤلفه‌‎ی فهمیدن تانژانت باعث افزایش مؤلفه‌‎ی فهمیدن دایره‌‎ی مثلثاتی در یادگیرنده می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله یادگیری، زوایای مثلثاتی، تانژانت، دایره‌‎ی مثلثاتی،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله الهه امینی فر |
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)

مریم مجیدی فر |
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)

بهرام صالح صدق پور | saleh sedghpour
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)


نشانی اینترنتی http://jsli.shirazu.ac.ir/article_2688_1ab133b6ce14c5f779085a574a4659ec.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1106/article-1106-357093.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات