این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۹۵-۱۱۲
عنوان فارسی
تفاوت عملکرد تحصیلی در نیمرخهای یادگیری فعال و باورهای انگیزشی دانش-آموزان
چکیده فارسی مقاله
هدف این پژوهش، بررسی تفاوت عملکرد تحصیلی در نیمرخهای یادگیری فعال و باورهای انگیزشی دانشآموزان بود. جامعهی آماری، کلیه دانشآموزان دوره متوسطه شهر تهران بودند، که تعداد 379 نفر (184نفر پسر و 195نفر دختر) از آنها به عنوان نمونه با استفاده از شیوه نمونهگیری خوشهای تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. برای سنجش کاربست یادگیری فعال از پرسشنامه محققساخته، برای اندازهگیری باورهای انگیزشی از پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری، و برای سنجش عملکرد تحصیلی از میانگین نمرات دروس دانشآموزان (معدل نیمسال) به صورت خودگزارشدهی استفاده شد. یافتهها بیانگر روایی نمرات مقیاسهای کاربست یادگیری فعال و باورهای انگیزشی بود. مقدار ضریب آلفای کرونباخ برای نمرات کل پرسشنامه کاربست یادگیری، 88/0 و پرسشنامه باورهای انگیزشی، 80/0 بهدست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل خوشهای استفاده گردید. نتایج تحلیل خوشهای نشان داد که بین دو نیمرخ یادگیری ـ انگیزش بالا و یادگیری ـ انگیزش پایین حاصل از مؤلفههای یادگیری فعال و باورهای انگیزشی در دانشآموزان، از لحاظ عملکرد تحصیلی تفاوت معنادار وجود دارد. عملکرد تحصیلی خوشه یادگیری ـ انگیزش بالا نسبت به خوشه یادگیری ـ انگیزش پایین، مطلوبتر بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
یادگیری فعال، باورهای انگیزشی، عملکرد تحصیلی،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
لیلا قبادی |
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان شرقی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)
موسی پیری |
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان شرقی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)
نشانی اینترنتی
http://jsli.shirazu.ac.ir/article_2699_9ceeb9279b8e702e48a3fdf2d3d4f644.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1106/article-1106-357097.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات