این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۱۱۳-۱۳۶
عنوان فارسی
بررسی نقش واسطه ای هیجان های تحصیلی در ارتباط میان اهداف پیشرفت و راهبردهای خودگردانی یادگیری: ارائه الگوی ساختاری
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای هیجانهای مثبت و منفی در ارتباط میان اهداف پیشرفت (تبحری، عملکردی ـ رویکردی، عملکردی ـ اجتنابی) با راهبردهای خودگردانی یادگیری (راهبردهای شناختی و فراشناختی) در دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانهای شهر تهران بود. برای این منظور، 840 دانشآموز با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای از دبیرستانهای واقع در شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تهران انتخاب شدند. دادهها از طریق تحلیل عامل تأییدی و مدل معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد به استثنای اثر مستقیم جهتگیری هدفی تبحری بر راهبردهای شناختی خودگردانی یادگیری، اثر مستقیم هیچکدام از متغیرهای برونزا بر راهبردهای شناختی و فراشناختی معنادار نبوده است. اثر غیرمستقیم (از طریق هیجانهای تحصیلی مثبت و منفی) همه متغیرهای برونزا بر راهبردهای خودگردانی یادگیری معنادار بدست آمد. اثر مستقیم همه متغیرهای برونزا بر هیجانهای مثبت معنادار بوده است. اثر متغیرهای برونزای جهتگیری هدفی تبحری و عملکردی ـ اجتنابی بر هیجانهای منفی معنادار بوده، اما اثر متغیر برونزای جهتگیری هدفی عملکردی ـ رویکردی بر هیجانهای منفی معنادار بدست نیامد. نتیجه اینکه، اهداف پیشرفت تبحری، عملکردی ـ رویکردی و عملکردی ـ اجتنابی با واسطه هیجانهای تحصیلی بر خودگردانی یادگیری اثر دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فریبرز نیکدل |
دانشگاه یاسوج
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه یاسوج (Yasouj university)
پروین کدیور |
دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
ولی اله فرزاد |
دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
مهدی عرب زاده |
دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
جواد کاوسیان |
دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
نشانی اینترنتی
http://jsli.shirazu.ac.ir/article_2018_e84165339f3208ee0eccb1acce3c0c06.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1106/article-1106-357104.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات