این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۱۳۸-۱۵۶
عنوان فارسی
مقایسهی اثربخشی آموزش خصوصی همتایان و خودآموزی شناختی بر پیشرفت، اضطراب و نگرش به درس ریاضی
چکیده فارسی مقاله
مطالعهی حاضر با هدف مقایسهی اثربخشی روش خودآموزی شناختی با آموزش خصوصی همتایان در ارتقاء پیشرفت ریاضی و، کاهش اضطراب ریاضی و بهبود نگرش به ریاضی در دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی انجام شده است. این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی و طرح پژوهش از نوع پیشآزمون ، پسآزمون با گروه کنترل بود. بدین منظور تعداد 3 کلاس پنجم ابتدایی (11ساله) از دو مدرسهی دخترانه با میانگین تعداد 18 نفر دانشآموز با روش نمونهگیری در دسترس، انتخاب و بطور تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه جایگزین شدند. پس از اجرای روشهای آموزشی، جهت گردآوری اطلاعات، از مقیاس 22 مادهای اضطراب ریاضی برای کودکان چیو و هنری با پایایی 95/0، و 95/0، مقیاس 23 مادهای نگرش به ریاضی آیکن با پایایی 96/0 و 83/0 در دو مرحلهی پیشآزمون و پسآزمون در این مطالعه و آزمون معلم- محقق ساختهی پیشرفت ریاضی که روایی آن با نظر معلمان 3 کلاس تایید شد، استفاده گردید. دادهها با استفاده از SPSS در دو بخش توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس) تجزیه و تحلیل گردید. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس دادهها نشان داد آموزش خودآموزی شناختی منجر به کاهش اضطراب ریاضی و بهبود نگرش دانشآموزان به درس ریاضی گردیده، اما پیشرفت تحصیلی آنها را بطور معنادار نسبت به گروه گواه افزایش نداده است، آموزش خصوصی همتایان نیز نگرش مثبتی به درس ریاضی در دانشآموزان ایجاد نموده که در مقایسه با گروه گواه این تفاوت معنادار بوده است. از محدودیتهای این پژوهش، میتوان به یکسان نبودن معلمان در گروهها، عدم کنترل باورهای معلمان و اسنادهای دانشآموزان اشاره نمود، که پیشنهاد میشود در پژوهشهای آتی به این مقوله توجه شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پیشرفت ریاضی، آموزش خصوصی همتایان، خودآموزی شناختی،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سیده فاطمه موسوی | seyedeh fatemeh
استادیار روان شناسی تربیتی پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا س
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
نشانی اینترنتی
http://jsli.shirazu.ac.ir/article_1579_af9d15050ff91a53461e29bcfd54e602.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1106/article-1106-357116.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات