این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات آموزش و یادگیری، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۱۳۷-۱۵۷

عنوان فارسی پیش بینی بهزیستی روان‌شناختی دانش‌آموزان با توجه به ادراک از والدین با واسطه‌گری انگیزش
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر پیش‌بینی بهزیستی روان‌شناختی (شاخص هدفمندی در زندگی) در دانش‌آموزان بر اساس ادراک از والدین و باورهای انگیزشی به روش تحلیل مسیر بود. برای این منظور 875 دانش آموز (451دخترو 424پسر) دبیرستان‌های شهر شیراز به روش نمونه گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب و به پرسشنامه‌های بهزیستی روان‌شناختی، باورهای انگیزشی و ادراک از والدین پاسخ دادند. نتایج پژوهش بطورکلی نشان دادکه بهزیستی روان‌شناختی دانش‌آموزان تحت تاثیر ادراک از والدین و باورهای انگیزشی قرار دارد. بدین صورت که ادراک از کنترل والدین به صورت منفی و ادراک استقلال از والدین به صورت مثبت اثر مستقیم و غیر مستقیم بر بهزیستی دارد. همچنین انگیزش درونی به صورت مثبت و بی‌انگیزشی به صورت منفی با بهزیستی رابطه دارد و باورهای انگیزشی می‌توانند نقش واسطه‌ای ایفا نمایند. مدل پژوهش حاضر با داده‌ها برازش مناسب داشت. در ادامه به بحث درباره کاربرد نتایج به همراه پیشنهادها و محدودیت‌های پژوهش پرداخته شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بهزیستی روان‌شناختی، انگیزش، حمایت از استقلال، ادراک کنترل،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله قوام ملتفت |
دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

محمد خیر |
دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)


نشانی اینترنتی http://jsli.shirazu.ac.ir/article_1490_9f59ee9fc1c591dee0fa2c330a5b6fc7.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1106/article-1106-357122.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات