این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
الجمعیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها فصلیه محکمه، جلد ۲۱، شماره ۷۵، صفحات ۱-۳۲

عنوان فارسی اختراق مبدأ التّعاون ومعانیه الضّمنیّه فی الحوارات القرآنیّه علی ضوء نظریه غرایس (حوار النبیّ إبراهیم مع الملائکه وقومه أنموذجاً)
چکیده فارسی مقاله مقالۀ حاضر،درتلاش است،باانطباق نظریۀ هربرت پل گرایس،برگفت‌وگوهای حضرت ابراهیم،بافرشتۀ وحی،وقوم خود،مواردنقض اصل همکاری مطرح دراین نظریۀ‌را،بررسی نماید؛برهمین‌اساس،پژوهش حاضر،باتکیه‌بر قواعد اصل‌همکاری،به تحلیل معانی ضمنی فرستنده،ازطریق نقض آن،می‌پردازد،رویکرد سطور این پژوهش،دراستخراج آن دسته ازمعانی ثانوی موردنظر فرستنده،توصیفی-تحلیلی می‌باشد.درمرحلۀ ابتدایی پژوهش،مشخص نموده‌ایم،که نشانه‌های زبانی موجود درسخن گیرنده،بیانگر دریافت معانی ضمنی سخن فرستنده است،که البته این نشانه‌ها،باشاخص‌های زبانی دیگری،که درسخن فرستنده وجود دارد،هماهنگ می‌باشد.این‌گونه است که این شاخص‌ها،درانتقال معنای ثانوی،میان فرستنده،و گیرنده،نقش برجسته‌ای را ایفا می‌کنند،و طرفین را دراستنباط معانی ضمنی،یاری می‌کنند،دراین بررسی،مشخص گردید،که درتمامی مجموعۀ قواعدِ اصل همکاری(کمیت،کیفیت،ارتباط،و شیوه) نقض،صورت‌گرفته است،واین نقض، باتوجه به شرایط زمانی،و سیاق کلام،ازسوی حضرت ابراهیم،و طرف‌های مقابل،صورت پذیرفته است،تااز رهگذر آن،نهان‌پیام،به گیرنده،رسانده شود؛نقض قاعدۀ کیفیت،ازسوی حضرت ابراهیم،باهدف آشکارنمودن نادانی قوم خود،و سرزنش آنها،صورت می‌گیرد؛به‌گونه‌ای که بانادیده گرفتن حقیقت،ازسوی ابراهيم،آنان در تنگنای فکری قرار می‌‌گیرند،تا به گمراهی خویش،اعتراف کنند،همچنین نقض قاعدۀ ارتباط،از سوی حضرت ابراهیم،با هدف اضافه کردن معنی توبیخ،تعجب،تمسخر،و تحقیر،صورت می‌گیرد،این نقض با کمرنگ‌سازی جایگاه خدایان مشرکان،و پنهان‌سازی کنشگری آن‌ها،در گفتمان،انجام پذیرفته است؛از سوی دیگر،نقض قاعدۀ کمیّت،از طرف قوم ابراهیم،برای بیان سه معنی ضمنی،به‌کاربرده می‌شود،که عبارتنداز:پافشاری آنان بر عبادت بت‌ها،حتی در صورت قانع شدن از گمراهی خود،بی‌میلی آنان،به شنیدن استدلال‌های بیان شده،از سوی ابراهیم،و تکیۀ بزرگان این جماعت،بر حماقت قوم خویش،با انگیزش توجه ایشان،به خدایان خردشدۀ خود -که از قوم خود کمک می‌خواهند- تا ابراهیم را،بسوزانند؛علاوه برآن، نقض قاعدۀ روش،در هر سیاق،معنای تأکید را،به سخن می‌افزاید،پدر ابراهیم،با‌به‌کارگیری این نقض،قصد دارد،به ابراهیم بفهماند،که چقدر از او،متنفر است،از سوی دیگر،حضرت ابراهیم،بابه‌کارگیری این نقض،کمال شگفتی خود را،آشکار می‌کند،زیرا در پی‌نداشتن فرزند،تا نزدیکی پایان‌عمر خویش،مژدۀ به دنیا آمدن فرزند را،از فرشتگان،دریافت می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله إبراهیم (ع)،الحوار القرآنی،المعنی الضّمنی،غرایس،مبدأ التّعاون،

عنوان انگلیسی نقض اصل همکاری و معانی ضمنی آن در گفت‌وگوهای قرآنی با تکیه بر نظریۀ گرایس (بررسی موردی گفت‌وگوهای حضرت ابراهیم با فرشتگان و قوم خود)
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله إبراهيم (ع),الحوار القرآني,المعنى الضّمني,غرايس,مبدأ التّعاون

نویسندگان مقاله مجيد صالح بک |
تهران،سعادت آباد،علامه جنوبي،جنب ک شهيدحق طلب،دانشکده ادبيات فارسي دانشگاه علامه،گروه زبان و ادبيات عربي

رضا جليلي گيلانده |
جامعة العلامة الطّباطبائي، کلية الآداب واللغات الأجنبيّة


نشانی اینترنتی https://iaall.iranjournals.ir/article_217500_93de2baaebfe0f43325811b5cfb8e007.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات