این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
الجمعیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها فصلیه محکمه
، جلد ۲۱، شماره ۷۵، صفحات ۱۶۱-۱۹۱
عنوان فارسی
آسیبشناسی آموزش مهارت خواندن در مقطع کارشناسی زبان وادبیات عربی براساس انگاره اندرسن
چکیده فارسی مقاله
عربی از قدیمیترین زبانهایی است که پیشاز اسلام وارد ایران شده وعلیرغم تحولات مختلف، توانسته تاامروز به حضور قدرتمند خود ادامهدهد. اما یادگیری مهارتهای مختلف آن درایران، بهویژه خواندن، همچنان با مشکلات جدی روبرواست. باتوجهبه اینکه سرفصلهای رشتة زبان وادبیات عربی مبتنیبر متون آموزشی به زبان عربی است که مهمترین واسطۀ زبانی بین دانشجویان وفرهنگ وزبان مقصدند، آموزش صحیح خواندن دراین رشته، بهویژه در مقطع کارشناسی، بسیاراهمیتدارد. این پژوهش پیمایشی که ابزار آن دو پرسشنامۀ محققساخته برای اساتید ودانشجوان است، به شیوۀ کمّی، به آسیبشناسی آموزش خواندن در مقطع کارشناسی زبان وادبیات عربی در دانشگاههای ایران, براساس انگارۀ اندرسن میپردازد که یکی از کاملترین وسازمانیافتهترین انگارهها در آموزش این مهارت است. نمونۀ آماری ما، 117نفر از دانشجویان وفارغالتحصیلان کارشناسی﴿ترم پنج به بعد﴾ وکارشناسیارشد و17نفر ازاساتید این رشته از 21دانشگاه کشورند که به روش دردسترس وداوطلبانه نمونهگیریشدهاند. یافتهها نشانمیدهد وضعیت آموزش خواندن، براساس اتفاقنظر اساتید ودانشجویان، درتأیید راهبردها وارزیابی پیشرفت، نامطلوب ودرگسترش گنجینة واژگان، مطلوب است ودرسایر موارد، اتفاقنظر وجودندارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آسیبشناسی،زبانعربی،آموزشخواندن،انگارهاندرسن،
عنوان انگلیسی
آسیبشناسی آموزش مهارت خواندن در مقطع کارشناسی زبان وادبیات عربی براساس انگارة اندرسن
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آسیبشناسی,زبانعربی,آموزشخواندن,انگارةاندرسن
نویسندگان مقاله
مرضیه سادات صادقی |
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی ـ دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دکتر علی شریعتی ـ دانشگاه فردوسی مشهد/ مشهد/ ایران
امير مقدم متقي |
دانشیار گروه زبان و ادبيات عربی ـ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دکتر علی شریعتی ـ دانشگاه فردوسی مشهد ـ مشهد ـ ایران.
بهزاد قنسولی |
گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد
نشانی اینترنتی
https://iaall.iranjournals.ir/article_198127_444a8226fdaafefe8c4e615a43b3a40d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات