این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
الجمعیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها فصلیه محکمه
، جلد ۲۱، شماره ۷۵، صفحات ۲۱۸-۲۴۶
عنوان فارسی
موازنه بین فاعلیه "المحاضره" و"التمثیل الإیمائی" علی الاحتفاظ بالمعلومات (طلبه البکالوریوس فی فرع الترجمه بجامعه أصفهان نموذجاً)
چکیده فارسی مقاله
یادسپاری مطالب یادگرفتهشده و یادآوری آنها پس از بازۀ زمانی مشخص، از دغدغههای مدرّسان و شاگردان است. از همینرو، انتخاب راهبردی که سطح یادداری را افزایش دهد، اهمیت پیدا میکند. بازیابی اندوختهها تحت تأثیر نحوۀ پویاسازی دانش قدیم و جدید در حین و پس از تدریس، قرار دارد. باتوجه به اینکه پدیدۀ فراموشی، همراه همیشگی روش معلمـمحور بهشمار میرود و دانشجویان غالباً در دروس تئوری شنوندۀ منفعل هستند، پژوهش حاضر هدف خود را برآن گذاشتهاست تا با روش شبه آزمایشی، «اثربخشیِ نمایش صامت و سخنرانی بر میزان یادسپاریِ آموختهها» را در درس "روش تحقیق و مأخذشناسی" بررسی کند. ازهمینرو، 27 دانشجوی رشتۀ مترجمی عربی مقطع کارشناسیِ دانشگاه اصفهان بهعنوان نمونۀ دردسترس انتخاب و به هشت گروه تقسیم شدند. چهار گروه مطالب برگزیده از کتاب أمهات المصادر العربية را بهصورت سخنرانی و چهار گروه دیگر بهصورت نمایش صامت طی هشت جلسه ارائه دادند. دانشجویان، بدون پیشخوانی در کلاس حاضر میشدند. در پایان هر جلسه از آنها خواسته شد هرآنچه از آموختههای قبلی و فعلی بهیاد دارند بهمدت 20دقیقه یادداشت کنند. تحلیل دادههای آماریِ برآمده از یادداشتها نشان داد که تلاش برای رمزگشایی حرکتهای پانتومیم اثرگذاری مثبتی بر میزان یادسپاری آموختهها دارد همچنین فضای پویای پانتومیم در مقایسه با حالت انفعال سخنرانی، اثربخشی بیشتری بر سطح یادداری داشتهاست.
کلیدواژههای فارسی مقاله
التعلّم،الاحتفاظ بالمعلومات،المحاضره،التمثیل الإیمائی،تدریس الأقران،
عنوان انگلیسی
مقایسۀ میزان اثربخشی «سخنرانی» و «نمایش صامت» بر یادسپاریِ آموختهها (موردبررسی: دانشجویان مترجمی عربی دانشگاه اصفهان)
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
التعلّم,الاحتفاظ بالمعلومات,المحاضرة,التمثيل الإيمائي,تدريس الأقران
نویسندگان مقاله
فرزانه حاجی قاسمی |
جامعة أصفهان ـ قسم اللغة العربية وآدابها
ساجد زارع |
Arabic Literature & Language Department,, Yazd University
نشانی اینترنتی
https://iaall.iranjournals.ir/article_198242_c22b8e20cda6899f6e546e0f03f374a1.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات