این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
سازه و فولاد، جلد ۱۸، شماره ۴۶، صفحات ۵-۱۸

عنوان فارسی مقاوم‌سازی اتصالات صلب تیر به ستون جعبه‌ای و بال‌پهن با سخت‌کننده‌های جانبی Tشکل
چکیده فارسی مقاله در این مقاله به روش طراحی و ارائۀ جزئیات مقاوم‌سازی اتصالات خمشی با ستون‌های جعبه‌ای و بال‌پهن پرداخته شده است. در اتصال پیشنهادی هر بال تیر  با استفاده از سخت‌کننده‌های T شکل به بال ستون متصل و ورق‌های روسری و زیرسری به‌دلیل کیفیت نامطلوب جوش اتصال حذف شده‌اند. عملکرد لرزه‌ای اتصال معرفی‌شده به‌عنوان اتصال خمشی صلب به‌صورت تحلیلی با استفاده از روش اجزای محدود با دقت بالا ارزیابی شده است. سپس بررسی اتلاف انرژی با استفاده از تشکیل مفصل پلاستیک در تیر و خارج از ناحیۀ اتصال با توجه به معیار توزیع تنش فون‌میسز و کرنش پلاستیک معادل کنترل شده است. نتایج منحنی‌های هیسترزیس نشان داد که نمونه‌ها قبل از تجربۀ 20% کاهش مقاومت، به زاویه دوران 6% رادیان رسیدند و اتصال تقویت‌شده به‌عنوان یک اتصال خمشی صلب برای استفاده در قاب‌های خمشی ویژه مطابق با آیین‌نامۀ AISC 341-22 قابل‌قبول است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ستون جعبه‌ای و بال‌پهن،سخت‌کننده‌های تی ‌،عملکرد لرزه‌ای،منحنی هیسترزیس،اتلاف انرژی،

عنوان انگلیسی Retrofitting of Beam to Box and H shape column Moment connections by T-Stiffeners
چکیده انگلیسی مقاله This study presents a design method and detailing for seismic retrofitting of moment connections in box and wide-flange columns. The proposed connection attaches each beam flange to the column flange using T-shaped Stiffeners, and the top and bottom cover plates are eliminated due to poor welding quality. The seismic performance of the proposed connection as a fully rigid moment connection is evaluated with high accuracy using the finite element method. Then, energy dissipation is investigated by forming a plastic hinge in the beam and out of connection region, considering the von Mises stress distribution criterion and equivalent plastic strain. The results of the hysteresis curves show that the specimens reached a story drift angle of 6% radians before experiencing a 20% reduction in strength, and the proposed connection is acceptable as a fully rigid moment connection for use in special moment frames according to the AISC 341-22 code.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ستون جعبه‌ای و بال‌پهن,سخت‌کننده‌های تی ‌,عملکرد لرزه‌ای,منحنی هیسترزیس,اتلاف انرژی

نویسندگان مقاله محمدسهیل قبادی |
دانشیار، مهندسی عمران، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، قزوین

محمدرضا ایوبی |
دانشجوی دکتری، مهندسی عمران-زلزله، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران


نشانی اینترنتی https://journalisss.ir/article_225711_f48e2eb4c2bc1ccd24149d52f2207af8.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات