این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
سازه و فولاد
، جلد ۱۸، شماره ۴۵، صفحات ۵-۱۴
عنوان فارسی
مقایسه ظرفیت کمانش جانبی-پیچشی تیرهای دوبل ناودانی به همراه قیود خودایستای متصلکننده با تیرهای مقطع I شکل به همراه مهار جانبی خارجی
چکیده فارسی مقاله
در سازه های فولادی، تیرهای قاب خمشی بهدلیل این که عضو شکل پذیر سازه میباشند، از نقش حائز اهمیتی برخوردار هستند. ظرفیت تیرهای فولادی متعارف از کم
ترین ظرفیت پلاستیک و ظرفیت کمانش جانبی-پیچشی محاسبه می شود. بهمنظور دستیافتن به ظرفیت پلاستیک تیرها، وقوع کمانش جانبی-پیچشی با استفاده از مهارهای جانبی-پیچشی به تعویق انداخته می شود تا ظرفیت پلاستیک مقطع حاکم شود. در بعضی از سازه ها امکان جانمایی مهارهای جانبی-پیچشی مناسب وجود ندارد؛ به همین دلیل، اجراییبودن بعضی از تیرها با چالش هایی مواجه است. راهکار مناسب برای رفع این چالش، استفاده از مقاطع دوبل ناودانی بهجای مقاطع
I
شکل و استفاده از قیدهای متصلکنندۀ ناودانی ها به یکدیگر به جهت بالابردن ظرفیت کمانشی مقطع است. در این مطالعه، چندین قید میانی جهت اتصال تیرهای دوبل ناودانی به یکدیگر در نظر گرفته شدند و از بین آن ها، قید میانی با بهترین عملکرد بهعنوان قید میانی مناسب، جهت اتصال دوبل ناودانی ها به یکدیگر معرفی شدند. در این تحقیق با استفاده از نرم افزار آباکوس به مدلسازی تیرهای دوبل ناودانی و مقایسۀ آن با تیرهای دارای مقطع
I
شکل پرداخته شده است. جهت اعمال حالت های مختلف بارگذاری، لنگر متمرکز اعمالشده در یک انتهای تیر، بهصورت ضریبی از لنگر اعمالشده در انتهای دیگر تیر در نظر گرفته شد. همچنین در این مطالعه، جهت بررسی طول تیرها، چهار طول تیر یعنی 4، 6، 8 و 10 متر استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که از بین طول های متنوع درنظرگرفتهشده برای فواصل بین قیدهای میانی اتصال دوبل ناودانی ها به یکدیگر، مقدار طول مهاری استفادهشده برای تیر با مقطع ناودانی تک مناسب می باشد. علاوه بر این، نتایج تحقیق تأیید می کند که قید میانی ملحوظشده برای اتصال ناودانی ها به یکدیگر دارای عملکرد مناسبی است و منجر می شود که ظرفیت خمشی در تیرهای دوبل ناودانی، مشابه ظرفیت خمشی در تیرهای
I
شکل متناظر باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دوبل ناودانی،قیدهای متصلکننده،کمانش جانبی-پیچشی،ظرفیت خمشی،
عنوان انگلیسی
A Comparative Study on the Lateral-Torsional Buckling Capacity of Double Channel Beams with Self-Supporting Connective Constraints versus I-Shaped Beams with External Lateral Bracing
چکیده انگلیسی مقاله
In steel structures, beams in Moment-Resisting Frames play an essential role due to their ductile nature as structural members. The capacity of conventional steel beams is determined by the lower of the plastic moment capacity and the lateral-torsional buckling capacity. In order to attain the plastic moment capacity of the beams, lateral-torsional bracing is applied to postpone lateral-torsional buckling, allowing the plastic moment of the section to control the behavior. However, in some structures, it is a challenge to appropriately place lateral-torsional bracing, leading to difficulties in the execution of certain beams. A practical solution to this challenge is to use double channel sections instead of I-sections, along with intermediate connectors between the channels to improve the section's buckling capacity.
In this study, several intermediate connectors were considered for joining double channel beams, and among them, the connector with the best performance was identified as the most suitable intermediate connector for joining double channels. Using ABAQUS software, this research modeled double channel beams and compared them with I-shaped beams. To apply different loading conditions, the concentrated moment applied at one end of the beam was considered as a multiple of the moment applied at the other end. Additionally, in this study, four different beam lengths—4, 6, 8, and 10 m—were used to examine the effect of beam length. The research results revealed that, among the various spacing lengths considered for the intermediate connectors in the double channel sections, the restraining length used for the single channel section beams was found to be appropriate. Moreover, the study confirmed that the intermediate connector used to join the channels performed effectively, leading to a flexural capacity in double channel beams comparable to that of equivalent I-shaped beams.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
دوبل ناودانی,قیدهای متصلکننده,کمانش جانبی-پیچشی,ظرفیت خمشی
نویسندگان مقاله
آرین اصغری |
دانشجوی کارشناسی ارشد، مهندسی عمران گرایش سازه، دانشکده فنی دانشگاه تهران، تهران
سید رسول میرقادری |
استاد، مهندسی عمران، دانشکده فنی دانشگاه تهران، تهران
نشانی اینترنتی
https://journalisss.ir/article_225702_770c30c7714969b1b98a2e7cfbcc0d25.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات