این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
فرهنگ ایلام
، جلد ۲۶، شماره بهار و تابستان، صفحات ۲۷-۴۳
عنوان فارسی
ارزیابی الگوی مدیریت دانش در دانشگاه ملی مهارت ایلام
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی وضعیت مدیریت دانش در دانشگاه ملی مهارت استان ایلام انجام شده است. فرایند مدیریت دانش که کسب، تولید، اشتراک و بهکارگیری دانش را شامل میشود، نقشی حیاتی در بهبود کیفیت آموزشی، افزایش بهرهوری، ارتقای نوآوری و تقویت توان رقابتی ایفا میکند. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی است و با استفاده از روش توصیفی - پیمایشی انجام شده است. جامعۀ آماری پژوهش شامل 1850 نفر از اعضای هیئت علمی، کارکنان دانشگاه و دانشجویان بود که با استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقهای، 322 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامۀ برگرفته از مدل کنراد و نیومن بود. یافتهها نشان داد که میانگین تمام مؤلفههای مدیریت دانش (کسب دانش: 83/3، تولید دانش: 20/4، اشتراک دانش: 36/4 و بهکارگیری دانش: 21/4) بالاتر از حدّ متوسط و از نظر آماری معنادار است. چالشهایی مانند ضعف زیرساختهای فناوری اطلاعات، نبود فرهنگ سازمانی مناسب برای تسهیم دانش و کمبود نیروی انسانی متخصص، به عنوان برخی از موانع اصلی در استقرار مؤثر مدیریت دانش در دانشگاه ملی مهارت استان ایلام شناسایی شدند. مقایسۀ نتایج این پژوهش با نتایج مطالعات مشابه، نشان داد که مدیریت دانش در دانشگاهها میتواند منجر به ارتقای کیفیت خدمات آموزشی و افزایش نوآوری و توانایی دانشگاهها در پاسخگویی به تغییرات محیطی شود. بهبود زیرساختهای اطلاعاتی، آموزش نیروی انسانی و ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب نیز از پیشنیازهای استقرار موفق مدیریت دانش به شمار میرود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدیریت دانش،کسب دانش،تولید دانش،اشتراک دانش،چالشهای مدیریت دانش،
عنوان انگلیسی
Evaluation of the Knowledge Management Model in the National University of Skills of Ilam
چکیده انگلیسی مقاله
The present study was conducted with the aim of evaluating the status of knowledge management in the National Skills University of Ilam Province. Knowledge management, as a process that includes acquiring, producing, sharing, and applying knowledge, plays a vital role in improving educational quality, increasing productivity, promoting innovation, and strengthening competitiveness. This study was conducted using a descriptive-survey method and was applied in terms of purpose. The statistical population consisted of 1850 faculty members and university staff, of whom 322 were selected as samples using stratified random sampling. The data collection tool was a standard knowledge management questionnaire, and the data were analyzed using SPSS software and descriptive and inferential statistical tests. The findings showed that the average of all knowledge management components (knowledge acquisition: 3.83, knowledge production: 4.20, knowledge sharing: 4.36, and knowledge application: 4.21) is above average and is statistically significant. Also, challenges such as weak IT infrastructure, lack of appropriate organizational culture for knowledge sharing, and shortage of specialized human resources were identified as the main obstacles to the effective establishment of knowledge management in this university. Comparing the results of the research with similar studies, it was shown that the implementation of knowledge management in universities can lead to improving the quality of educational services, increasing innovation, and the ability of universities to respond to environmental changes. On the other hand, improving information infrastructure, training human resources, and creating an appropriate organizational culture are prerequisites for the successful establishment of knowledge management.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مدیریت دانش,کسب دانش,تولید دانش,اشتراک دانش,چالشهای مدیریت دانش
نویسندگان مقاله
فاطمه هوشمند |
1. استادیار، گروه فنی مهندسی، دانشگاه ملی مهارت، تهران، ایران
افسانه علی اکبری |
2. دکتری علوم سیاسی مسایل ایران، مدرس دانشگاه ملی مهارت، ایلام، ایران afsanehaliakbari@yahoo.com
آوان جمشیدی |
3. دکتری حسابداری، گروه حسابداری، مدرس دانشگاه ملی مهارت ایلام، ایران.
عبدالحسین ناظریان |
4. مدیرکل دفتر مطالعات بین الملل دانشگاه ملی مهارت کل کشور
نشانی اینترنتی
https://www.farhangeilam.ir/article_228303_2f77f6c1f097bceefa16603cf62b7589.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات