این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
فرهنگ ایلام
، جلد ۲۶، شماره بهار و تابستان، صفحات ۹۵-۱۰۶
عنوان فارسی
تحلیل نقش عوامل فرهنگی در توسعۀ گردشگری شهرستان ایلام از دیدگاه کارشناسان
چکیده فارسی مقاله
گردشگری فرهنگی، بخش مهمی از گردشگری یک کشور یا منطقه است که تاریخ، آداب و سنن، هنرها، ارزشها و سبک زندگی مردم از مهمترین مؤلفههای آن محسوب میشوند. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی – تحلیلی است
و در آن، برای گردهآوری دادهها از روش کتابخانهای و میدانی و ابزار پرسشنامه بهره گرفته شده و هدف از انجام آن، تحلیل نقش عوامل فرهنگی در توسعۀ گردشگری شهرستان ایلام از دیدگاه کارشناسان بوده است. جامعۀ آماری تحقیق شامل 30 نفر از کارشناسان بوده و جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است. بر اساس نتایج تحلیل عاملی، متغیرهای پژوهش به 5 عامل تقسیم شدند. عامل اول با ضریب 12/26، عامل دوم با ضریب 40/20، عامل سوم با ضریب 33/13، عامل چهارم با ضریب 58/7 و عامل پنجم با ضریب 74/6 به ترتیب، در اولویت اول تا آخر قرار گرفتهاند. متغیرهای عرضۀ محصولات فرهنگی در مقاصد گردشگری فرهنگی، برگزاری جشنوارهها با محوریت معرفی محصولات فرهنگی و صنایع دستی ایلام، برپایی جشنوارههای فرهنگی دربرگیرندۀ سنتها، آداب و رسوم و فرهنگ مردم ایلام و احیای سنتهای محلی، توجه به تبلیغ جاذبههای فرهنگی شهرستان ایلام و ایجاد اقامتگاههایی در مکانهای تاریخی و تجهیز آنها به آثار تاریخی و باستانی جهت جذب گردشگران فرهنگی، بیشترین بار عاملی را به خود اختصاص دادهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عوامل فرهنگی،توسعۀ گردشگری،تحلیل عاملی،شهرستان ایلام،
عنوان انگلیسی
Analysis of the Role of Cultural Factors in the Development of Tourism in Ilam Township from the Experts’ Perspective
چکیده انگلیسی مقاله
Cultural tourism is an important part of tourism in a country or cultural regions that the history of people, customs, art, values and lifestyle in these geographical areas are the most important components. The current study aims at analyzing the role of cultural factors in the development of tourism in Ilam city from experts’ perspective. The present study is applied in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of method. Library and field methods were used to collect data using a questionnaire. The statistical population of the study includes 30 experts. Confirmatory factor analysis test was used to analyze the data. Based on the results of factor analysis, the research variables were divided into 5 factors, the first factor with a coefficient of 26.12, the second factor with 20.40, the third one with 13.33, the fourth factor with 7.58 and the fifth one with 6.74, respectively. Priorities are placed first to last. Variables of supply of cultural products in cultural tourism destinations, holding festivals focusing on cultural products and handicrafts of Ilam, holding cultural festivals including traditions, customs and culture of Ilam people and reviving local traditions, paying attention to advertising the cultural attractions of the city Ilam and the establishment of residences in historical places along with equipping them with historical and ancient monuments to attract cultural tourists, have the most factor.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
عوامل فرهنگی,توسعۀ گردشگری,تحلیل عاملی,شهرستان ایلام
نویسندگان مقاله
عظیم علی شائی |
استادیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه پیام نور، ایران.
نشانی اینترنتی
https://www.farhangeilam.ir/article_228309_2e638a25dbe4a494f158a5bc7526724c.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات