این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
فرهنگ ایلام
، جلد ۲۶، شماره بهار و تابستان، صفحات ۱۲۷-۱۴۳
عنوان فارسی
ارائۀ الگوی جامعهشناختی استفادۀ کاربران از شبکههای اجتماعی مجازی (مورد مطالعه: شهروندان شهر ایلام)
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش به منظور فهم و بررسی انگیزههای کاربران شبکههای اجتماعی مجازی، با رویکرد جامعهشناختی انجام گرفته است. مسئله اصلی پژوهش این بود که چه انگیزهها و کششهایی در کاربران این شبکهها - به طور مشخص اینستاگرام و تلگرام - به عنوان حوزههای جدیدتر تعامل اجتماعی وجود دارد که آنها را به سوی استفادۀ هرچه بیشتر و روزافزونتر از این شبکهها، با وجود زیانهای احتمالی آنها سوق میدهد. در این تحقیق، منظور از کاربران شبکههای اجتماعی مجازی، نمونهای از افراد نوجوان، جوان و میانسال شهر ایلام است که با استفاده از رایانه یا موبایل در محیط شبکههای اجتماعی اینستاگرام و تلگرام به تعامل و فعالیت میپردازند. روش تحقیق مبتنی بر روش کیفی و از نوع گرانددتئوری است. نمونهگیری در این پژوهش براساس روش نمونهگیری کیفی (نمونهگیری هدفمند و نمونهگیری نظرات) صورت گرفته است اشباع نظری برای کفایت نمونهگیری در نظر گرفته شد. بدین منظور، با اتکا به تحلیل مصاحبههای عمیق با 25 نفر از افراد نمونه، پدیدۀ مورد مطالعه کشف شد؛ سپس یافتهها به صورت مجموعهای از مفاهیم و مقولهها تدوین گردیدند و در قالب مدل پارادایمی ترسیم و تحلیل شدند. با استفاده از پارادایم پژوهش، که متضمن شرایط علی، پدیده، عوامل زمینهای، عوامل مداخلهگر، راهبردهای کنش/ کنش متقابل و پیامدهاست، مقولۀ هسته یا مفهوم مرکزی (روی آوردن به دنیای مجازی) به دست آمد که به مثابه نظریۀ مبنایی همۀ مقولات محوری را دربرمیگیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شبکههای اجتماعی مجازی،اینستاگرام،تلگرام،کاربران،
عنوان انگلیسی
Presenting a Sociological Model of Users' Use of Virtual Social Networks (Study Case: Citizens of Ilam) )
چکیده انگلیسی مقاله
The current study aims to understand and investigate the motivations of virtual space users, focusing on a sociocultural approach. The primary concern is to identify the motivations and attractions leading users, particularly in newer social interaction domains such as Instagram and Telegram, towards increasingly extensive usage of these networks, despite potential drawbacks. The study focuses on virtual space users, including adolescents, young adults, and middle-aged individuals residing in the city of Ilam, who engage in interaction and activities on social networks such as Instagram and Telegram through computers or mobile devices. The research methodology is qualitative and based on Grounded Theory. Sampling in this study is conducted using purposeful qualitative sampling and opinion sampling. Theoretical saturation was considered for sample adequacy. To achieve this, the analysis of in-depth interviews with 25 individuals, who are the sample of the study, revealed the process of the phenomenon under investigation. The findings were then compiled into a set of concepts and categories, which were illustrated and analyzed in the form of a paradigmatic model. The research paradigm includes the core concept (embracing the virtual world) as the foundational theory that encompasses all central concepts.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
شبکههای اجتماعی مجازی,اینستاگرام,تلگرام,کاربران
نویسندگان مقاله
صادق موسوی |
کارشناس استانداری ایلام
وحیده موسوی |
دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه آزاداسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
نشانی اینترنتی
https://www.farhangeilam.ir/article_228311_fa3b3174017af825713fbb1eba58cb24.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات