این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۱۵، شماره ۵۵، صفحات ۳۱-۶۰

عنوان فارسی شایستگی‌های لازم برای دستیابی به زندگی توحیدی رضایت‌بخش و اثرگذار در دنیای امروز
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر با هدف دستیابی به فهرستی از شایستگی‌های لازم برای ساختن یک زندگی توحیدی در شرایط دنیای امروز، که از منظر فردی و اجتماعی رضایت‌بخش و اثرگذار باشد، انجام شد. روش: این پژوهش به روش آمیختۀ اکتشافی از طریق «مطالعۀ کتابخانه‌ای نظام‌مند» و استفاده از روش «دلفی اصلاح‌شده» و مصاحبه با جمعی از صاحب‌نظران حوزه‌های علوم دینی، علوم تربیتی و روان‌شناسی اسلامی انجام شده است. چارچوب نظری پژوهش با محوریت «اصل توحید» سامان گرفته و برای تفصیل آن از نظریۀ «حیّ متألّه» آیت‌الله جوادی آملی و نظریۀ «حیات معقول» علامه جعفری بهره برده شده است. در این پژوهش، 48 عنوان شایستگی در سه بخش «دانشی»، «اخلاقی» و «مهارتی» به دست آمد. یافته‌ها: بر اساس یافته‌های این پژوهش، انسان امروزین در مسیر ساخت زندگی توحیدی رضایت‌بخش و اثرگذار، نیازمند کسب شایستگی‌های بسیار متنوّعی است که این موضوع به نوبۀ خود نمایانگر حقیقت جامع و ذوابعاد انسان و زندگی انسانی است. نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش می‌تواند در زمینۀ تدوین یک برنامۀ آموزشی-تربیتی جامع‌نگر، کاربردی و متّکی بر مبانی عمیق دینی، یاری‌گر بسیاری از نهادها و مؤسسات کوچک و بزرگی باشد که به نحوی با امر خطیر تربیت نسل جدید سر و کار دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله زندگی توحیدی،حیّ متألّه،حیات معقول،مدل شایستگی،اقتضائات زمان،

عنوان انگلیسی شایستگی‌های لازم برای دستیابی به زندگی توحیدی رضایت‌بخش و اثرگذار در دنیای امروز
چکیده انگلیسی مقاله پژوهش حاضر با هدف دستیابی به فهرستی از شایستگی‌های لازم برای ساختن یک زندگی توحیدی در شرایط دنیای امروز، که از منظر فردی و اجتماعی رضایت‌بخش و اثرگذار باشد، انجام گرفته است. این پژوهش به روش آمیخته-اکتشافی از طریق مراجعه به منابع مکتوب در دسترس و مصاحبه با جمعی از صاحب‌نظران حوزه‌های علوم دینی، علوم تربیتی و روانشناسی اسلامی صورت گرفته است. چهارچوب نظری پژوهش با محوریت "اصل توحید" سامان گرفته‌است که برای تفصیل آن از نظریه «حیّ متألّه» آیت الله جوادی آملی و نظریه «حیات معقول» علامه جعفری بهره برده شده است. بر اساس یافته‌های این پژوهش، انسان امروزین در مسیر ساخت زندگی توحیدی رضایت‌بخش و اثرگذار، نیازمند کسب شایستگی‌های بسیار متنوّعی می‌باشد که این موضوع به نوبه خود نمایانگر حقیقت جامع و ذوابعاد انسان و زندگی انسانی است . در این پژوهش، 48 عنوان شایستگی (به همراه شرح مختصری از هر یک) در سه بخش «دانشی»، «اخلاقی » و «مهارتی» به دست آمد. نتایج این پژوهش می‌تواند در زمینه تدوین یک برنامه آموزشی-تربیتی جامع‌نگر، کاربردی و متّکی بر مبانی عمیق دینی، یاریگر بسیاری از نهادها و مؤسسات کوچک و بزرگی باشد که به نحوی با امر خطیر تربیت نسل جدید سر و کار دارند.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله زندگی توحیدی,حیّ متألّه,حیات معقول,مدل شایستگی,اقتضائات زمان

نویسندگان مقاله امید آهنچی |
دانشیار مرکز معارف اسلامی و علوم انسانی، دانشگاه صنعتی شریف.

حامد منوچهری |
پژوهشگر پسادکتری، پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری، دانشگاه شهید بهشتی


نشانی اینترنتی https://ciu.nahad.ir/article_1389_158740d250cb984000c3f842562e3c7c.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات