این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
فرهنگ در دانشگاه اسلامی
، جلد ۱۵، شماره ۵۵، صفحات ۳۱-۶۰
عنوان فارسی
شایستگیهای لازم برای دستیابی به زندگی توحیدی رضایتبخش و اثرگذار در دنیای امروز
چکیده فارسی مقاله
هدف:
پژوهش حاضر با هدف دستیابی به فهرستی از شایستگیهای لازم برای ساختن یک زندگی توحیدی در شرایط دنیای امروز، که از منظر فردی و اجتماعی رضایتبخش و اثرگذار باشد، انجام شد.
روش:
این پژوهش به روش آمیختۀ اکتشافی از طریق «مطالعۀ کتابخانهای نظاممند» و استفاده از روش «دلفی اصلاحشده» و مصاحبه با جمعی از صاحبنظران حوزههای علوم دینی، علوم تربیتی و روانشناسی اسلامی انجام شده است. چارچوب نظری پژوهش با محوریت «اصل توحید» سامان گرفته و برای تفصیل آن از نظریۀ «حیّ متألّه» آیتالله جوادی آملی و نظریۀ «حیات معقول» علامه جعفری بهره برده شده است. در این پژوهش، 48 عنوان شایستگی در سه بخش «دانشی»، «اخلاقی» و «مهارتی» به دست آمد.
یافتهها:
بر اساس یافتههای این پژوهش، انسان امروزین در مسیر ساخت زندگی توحیدی رضایتبخش و اثرگذار، نیازمند کسب شایستگیهای بسیار متنوّعی است که این موضوع به نوبۀ خود نمایانگر حقیقت جامع و ذوابعاد انسان و زندگی انسانی است.
نتیجهگیری:
نتایج این پژوهش میتواند در زمینۀ تدوین یک برنامۀ آموزشی-تربیتی جامعنگر، کاربردی و متّکی بر مبانی عمیق دینی، یاریگر بسیاری از نهادها و مؤسسات کوچک و بزرگی باشد که به نحوی با امر خطیر تربیت نسل جدید سر و کار دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
زندگی توحیدی،حیّ متألّه،حیات معقول،مدل شایستگی،اقتضائات زمان،
عنوان انگلیسی
شایستگیهای لازم برای دستیابی به زندگی توحیدی رضایتبخش و اثرگذار در دنیای امروز
چکیده انگلیسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف دستیابی به فهرستی از شایستگیهای لازم برای ساختن یک زندگی توحیدی در شرایط دنیای امروز، که از منظر فردی و اجتماعی رضایتبخش و اثرگذار باشد، انجام گرفته است. این پژوهش به روش آمیخته-اکتشافی از طریق مراجعه به منابع مکتوب در دسترس و مصاحبه با جمعی از صاحبنظران حوزههای علوم دینی، علوم تربیتی و روانشناسی اسلامی صورت گرفته است. چهارچوب نظری پژوهش با محوریت "اصل توحید" سامان گرفتهاست که برای تفصیل آن از نظریه «حیّ متألّه» آیت الله جوادی آملی و نظریه «حیات معقول» علامه جعفری بهره برده شده است. بر اساس یافتههای این پژوهش، انسان امروزین در مسیر ساخت زندگی توحیدی رضایتبخش و اثرگذار، نیازمند کسب شایستگیهای بسیار متنوّعی میباشد که این موضوع به نوبه خود نمایانگر حقیقت جامع و ذوابعاد انسان و زندگی انسانی است . در این پژوهش، 48 عنوان شایستگی (به همراه شرح مختصری از هر یک) در سه بخش «دانشی»، «اخلاقی » و «مهارتی» به دست آمد. نتایج این پژوهش میتواند در زمینه تدوین یک برنامه آموزشی-تربیتی جامعنگر، کاربردی و متّکی بر مبانی عمیق دینی، یاریگر بسیاری از نهادها و مؤسسات کوچک و بزرگی باشد که به نحوی با امر خطیر تربیت نسل جدید سر و کار دارند.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
زندگی توحیدی,حیّ متألّه,حیات معقول,مدل شایستگی,اقتضائات زمان
نویسندگان مقاله
امید آهنچی |
دانشیار مرکز معارف اسلامی و علوم انسانی، دانشگاه صنعتی شریف.
حامد منوچهری |
پژوهشگر پسادکتری، پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری، دانشگاه شهید بهشتی
نشانی اینترنتی
https://ciu.nahad.ir/article_1389_158740d250cb984000c3f842562e3c7c.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات