این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
فرهنگ در دانشگاه اسلامی
، جلد ۱۵، شماره ۵۵، صفحات ۱۵۹-۱۷۸
عنوان فارسی
نقش میانجی ذهنیت ساخت راه حل در پیش بینی خودکنترلی بر اساس هوش معنوی در دانشجویان (مطالعۀ موردی: دانشگاه محقق اردبیلی)
چکیده فارسی مقاله
هدف:
خودکنترلی یکی از مهمترین علل رشد و ارتقای جوامع انسانی است و نقش مهمی در محیطهای آموزشی دارد و از تأثیرگذارترین عوامل موفقیت تحصیلی و شغلی دانشجویان محسوب میشود. از این نظر، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی ذهنیت ساخت راه حل در پیشبینی خودکنترلی دانشجویان بر اساس هوش معنوی بود.
روش:
روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری مطالعه، شامل کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 4-1403 بود که با استفاده از روش خوشهای تعداد 396 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش شامل سه پرسشنامۀ خودکنترلی گراسمیک، پرسشنامۀ هوش معنوی عبداللهزاده و پرسشنامۀ ذهنیت ساخت راه حل(SBI) بود. دادهها با استفاده از تحلیل همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند.
یافته
ها:
نتایج نشان داد تمامی ضرایب مسیر مستقیم مربوط به رابطۀ بین هوش معنوی با ذهنیت ساخت راه حل و خودکنترلی دانشجویان(01/0>p) و همچنین مدل رابطۀ بین ذهنیت ساخت راه حل با خودکنترلی، مثبت و معنادار است(01/0>p). همچنین نتایج حاکی از آن بود که ضریب مسیر رابطۀ غیر مستقیم بین هوش معنوی با خودکنترلی، از طریق متغیّر میانجی ذهنیت ساخت راه حل، در سطح آلفای 01/0، معنادار است(01/0>p). در مجموع، حاصل شدن مقدار 81/2 برای X
2
/df، نشان از برازش مطلوب مدل پژوهش دارد.
نتیجه
گیری:
هوش معنوی به صورت مستقیم و غیر مستقیم از طریق نقش میانجی ذهنیت ساخت راه حل میتواند خودکنترلی دانشجویان را پیشبینی کند. مطالعۀ حاضر نشان داد خودکنترلی در دانشجویان، منوط به افزایش هوش معنوی و ذهنیت ساخت راه حل است. بر این اساس، پیشنهاد میشود برنامه و طرحی جامع از سوی خانوادهها، متولیان فرهنگی و آموزش عالی به منظور تقویت هوش معنوی و ذهنیت ساخت راه حل در دانشجویان تدوین و اجرا شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خودکنترلی،هوش معنوی،ذهنیت ساخت راه حل،دانشجویان،
عنوان انگلیسی
The mediating role of solution-building mindset in predicting self-control based on spiritual intelligence in students (Case Study: Mohaghegh Ardabili University)
چکیده انگلیسی مقاله
Background and objective: the aim of the present study was to examine the mediating role of Solution-Building Mindset in predicting students' Self-control based on spiritual intelligence Methods: This research was conducted as a descriptive-correlational study. The statistical population comprised all students enrolled at University of Mohaghegh Ardabili, from which a sample of 396 individuals was selected through cluster sampling. The research instruments utilized included the Grasmick Self-Control Scale, the Abdullahzadeh Spiritual Intelligence Questionnaire, and the Solution-Building Inventory (SBI). Data analysis was performed using Pearson correlation analysis and path analysis. Results: The investigations indicated that all direct path coefficients related to the relationship between spiritual intelligence and Solution-Building Mindset, as well as students' Self-control, were positive and significant (p < 0.01). Additionally, the results showed that the model of the relationship between Solution-Building Mindset and Self-control was positive and significant (p < 0.01). The results indicated that the indirect path coefficient of the relationship between spiritual intelligence and Self-control, through the mediating variable of Solution-Building Mindset, was significant at the alpha level of 0.01. Conclusion: The results showed that spiritual intelligence can predict students' Self-control both directly and indirectly through the mediating role of Solution-Building Mindset.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
خودکنترلی,هوش معنوی,ذهنیت ساخت راه حل,دانشجویان
نویسندگان مقاله
محمدرضا یعقوبی |
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
مهنوش بابایی |
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
حدیثه عیوض زاده قراجه |
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
علیرضا ملائی مهنه |
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
اکبر عطادخت |
دکترای تخصصی روانشناسی، استاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی. اردبیل، ایران.
نشانی اینترنتی
https://ciu.nahad.ir/article_1390_6e1c8e91a28a435c68796dc3a4f69d39.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات