این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مطالعات برنامه ریزی آموزشی
، جلد ۵، شماره ۹، صفحات ۷۷-۹۳
عنوان فارسی
نقش متغیرهای پذیرشی در موفقیت تحصیلی دانشجویان دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد
چکیده فارسی مقاله
هدف مطالعه حاضر، بررسی نقش متغیرهای پذیرشی در موفقیت تحصیلی دانشجویان دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد و تدوین آنها در قالب مدل پیشبینی بوده و طرح مطالعه از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری شامل، کلیه پذیرفته شدگان در دورههای کارشناسی و کارشناسی ارشد مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه علم و صنعت ایران بود که تا پایان نیمسال دوم سال تحصیلی 92-1391حداقل، یک نیمسال، نمرات ثبت شده داشتهاند. معدل کل واحدهای اخذ شده در مقطع تحصیلی فعلی به عنوان متغیر وابسته، در نظر گرفته شد. تحلیل دادهها با مدل رگرسیون خطی و به شیوه گام به گام به اجرا درآمد. نتایج تحلیلها حاکی از آن است که شاخصهای پذیرشی بهتنهائی از توان نسبتاً پائینی برای پیشبینی موفقیت تحصیلی در دورههای آموزش الکترونیکی برخوردارند. لذا نمیتوان سیاستگذاریهای آموزشی در این دورهها را صرفاً برمبنای مؤلفههای پذیرشی بنا نهاد. با اینحال، در صورتیکه اطلاعات در اختیار یا قابل حصول مدیریت دانشگاه، محدود به اطلاعات پذیرشی باشد، میتوان گفت: در مقطع کارشناسی، بومی بودن، معدل دیپلم و پذیرش از طریق آزمون اختصاصی و در مقطع ارشد، رشته تحصیلی مقطع کارشناسی(مهندسی)، پذیرش از طریق آزمون اختصاصی(با وزن منفی)، معدل کل مقطع کارشناسی، نوع دانشگاه محل تحصیل مقطع کارشناسی(دولتی) و رشته تحصیلی مقطع کارشناسی(علوم پایه)، به ترتیب، به عنوان مؤثرترین پیشبینیکنندههای موفقیت تحصیلی، قابل معرفیاند. درمجموع فرض بر این است که نتایج این مطالعه میتواند برای دانشگاه مورد مطالعه و سایر دانشگاههای مشابه در امر برنامهریزی آموزشی برای توسعه دورههای آموزش الکترونیکی مورد بهرهبرداری قرار گیرند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
برنامه ریزی آموزشی، متغیرهای پذیرشی، مدل پیش بینی،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی اکبر امین بیدختی | ali akbar
دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
محمد فتحیان بروجنی | fathian boroojeni
استاد دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علم و صنعت ایران (Iran university of science and technology)
احمد نامنی |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
نشانی اینترنتی
http://eps.journals.umz.ac.ir/article_1386_a285442420543d867d062fbf81b0955c.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1124/article-1124-357249.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات