این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مطالعات برنامه ریزی آموزشی
، جلد ۵، شماره ۹، صفحات ۱۱۳-۱۴۴
عنوان فارسی
سنتز پژوهی بر الگوی تدریس اثربخش در آموزش عالی
چکیده فارسی مقاله
در سالهای اخیر، آموزش اثربخش بهعنوان موضوعی کلیدی در برنامهریزی آموزشی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، از طریق پژوهشهایی گسترده موردمطالعه قرارگرفته و الگوهای نظری متنوعی نیز توسط پژوهشگران و نظریهپردازان این حوزه ارائهشده است. هدف این مقاله، مطالعه نظاممند و ارائه فراترکیبی بر الگوهای نظری و پژوهشهای صورت گرفته با تمرکز بر تدریس در نظام دانشگاهی بهمنظور خلاصه کردن، طبقهبندی و تلفیق مقولههای محوری تدریس اثربخش در آموزش عالی بوده است. رویکرد پژوهش از نوع کیفی با استفاده از راهبرد فراترکیب و روش تحلیل محتوا بود. پژوهشگران در این پژوهش، منابع پژوهشی مرتبط و در دسترس را موردمطالعه قرار دادهاند. بنابراین، 4 چهارچوب نظری گردآوریشده و 86 پژوهش کمی، کیفی یا ترکیبی که در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی داخل و خارج از کشور در محدوده سالهای 1999 تا 2016 اجرا گردیده، با روش تحلیل محتوای استقرایی تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که الگوی موردنظر در چهار بُعد کلی شامل 1) مؤلفههای منشمحور؛ 2) مؤلفههای ارتباطی؛ 3) مؤلفههای روشمحور، و 4) مؤلفههای زمینهای قابلتفکیک است. سیاستگذاران و برنامهریزان آموزش عالی میتوانند با استفاده از الگوی مفهومی مستخرج، تدابیر شایسته را جهت توسعه صلاحیتهای مدرسان و ارتقای کیفیت آموزشهای دانشگاهی اتخاذ کنند. مدرسان دانشگاهی نیز قادر خواهند بود تا الگوی موجود را بر اساس تجربیات عملی تدریس، تطبیق دهند تا تدریس اثربخشتری داشته باشند
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد اسدی |
دانشجوی دکتری برنامه ریزی توسعه آموزش عالی، دانشگاه کردستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه کردستان (Kordestan university)
خلیل غلامی |
استادیار برنامه ریزی آموزشی گروه علوم تربیتی، دانشگاه کردستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه کردستان (Kordestan university)
نشانی اینترنتی
http://eps.journals.umz.ac.ir/article_1388_1c7cd7f3d6738d60c458270efcbe10a1.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1124/article-1124-357251.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات