این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مطالعات برنامه ریزی آموزشی
، جلد ۵، شماره ۹، صفحات ۱۴۵-۱۶۳
عنوان فارسی
میزان سازگاری دانشجویان با محیط دانشگاه با تأکید بر نقش برنامهریزی آموزشی
چکیده فارسی مقاله
نظر به اهمیت سازگاری دانشجویان با محیط دانشگاه و تأثیر آن بر ماندگاری و موفقیت تحصیلی آنان در نظام آموزش عالی کشور، این پژوهش به بررسی میزان سازگاری دانشجویان با محیط دانشگاهی پرداخته است. پژوهش حاضر، توصیفی، از نوع پیمایشی است. جامعه آماری، شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در یکی از واحدهای دانشگاهی استان مازندران میباشد. از میان جامعه مذکور، به روش تصادفی طبقهای بر حسب واحد دانشگاهی، 386 دانشجو به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامه سازگاری دانشجویان با محیط دانشگاه (SACQ)، متشکل از چهارده مؤلفه در چهار بعد سازگاری آموزشی، سازگاری اجتماعی، سازگاری فردی- عاطفی، و دلبستگی دانشجویان به دانشگاه، جمعآوری شد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تی تک نمونهای و تی گروههای مستقل انجام شد. یافتهها حاکی از آن بود که از بین مؤلفههای چهاردهگانه، بجز مؤلفه عملکرد که در حد متوسط قرار داشت و مؤلفه سازگاری روانی که دارای میانگینی کمتر از متوسط نظری بود؛ دوازده مؤلفه دیگر دارای میانگینی بالاتر از سطح میانگین نظری بودند. همچنین یافتهها حاکی از آن بود که میزان سازگاری دانشجویان با محیط دانشگاه بر اساس جنسیت دانشجویان تفاوت معناداری نداشت، ولی بر اساس علاقه به رشته تحصیلی و بر حسب نگرانی در مورد هزینههای زندگی دارای تفاوت معناداری بود. از نتایج این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که بعضی از دانشجویان به راحتی از عهده چالشهای ناشی از ورود به دانشگاه برنمیآیند و لازم است تا با برنامهریزی صحیح، این دسته از دانشجویان شناسایی و با ارایه خدمات مشاورهای تخصصی و برنامههای مداخلهای آموزشی در رفع این مشکل به آنها یاری رساند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ترانه عنایتی ترانه عنایتی | taraneh enayati taraneh enayati
دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی ساری (Islamic azad university of sari)
نشانی اینترنتی
http://eps.journals.umz.ac.ir/article_1389_c3f8c18724c074f23e6d13154d7f2c2b.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1124/article-1124-357252.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات