این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات در دنیای رنگ، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۴۰۹-۴۳۲

عنوان فارسی ترجیح رنگ در فضاهای آموزشی با استفاده از واقعیت مجازی مطالعه موردی: کارگاه‌ طراحی معماری
چکیده فارسی مقاله رنگ در فضاهای آموزشی نقش مهمی در کیفیت تجربه یادگیری و وضعیت روانی کاربران ایفا می‌کند. با وجود اهمیت این موضوع، اغلب انتخاب‌های رنگی در طراحی داخلی فضاهای آموزشی بر پایه اصول زیبایی‌شناختی کلی انجام می‌شود و کمتر به ادراک و احساسات کاربران توجه دارد. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر رنگ بر ادراک فضایی و پاسخ‌های احساسی دانشجویان معماری، از فناوری واقعیت مجازی برای شبیه‌سازی و ارزیابی دقیق محیط‌های آموزشی بهره گرفته است. پرسش‌های اصلی تحقیق عبارت‌اند از تعیین رنگ‌هایی که بیشترین تأثیر را بر شفافیت، نشاط و تمرکز دارند و تاثیری که بر پاسخ‌های احساسی دانشجویان در محیط کارگاه معماری دارند. در این مطالعه، 30 دانشجوی معماری با استفاده از هدست واقعیت مجازی، در معرض محیط‌های رنگی متفاوت قرار گرفتند و ادراک خود را از طریق پرسش‌نامه تفاضل معنایی ثبت کردند. داده‌ها با استفاده از آزمون کای‌اسکوئر مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که رنگ‌های بنفش، آبی و زرد به‌طور معناداری نسبت به وضعیت رنگی موجود ترجیح داده شدند و با ویژگی‌هایی نظیر شفافیت، نشاط، پویایی، هماهنگی، صمیمیت و دعوت‌کنندگی همراه بودند. در مقابل، رنگ‌هایی نظیر قرمز و مشکی واکنش‌هایی با سطوح بالاتر از رسمیت، خشونت ادراکی یا تنش‌زا ایجاد کردند. نتایج این پژوهش تأکید می‌کند که انتخاب آگاهانه و کاربرمحور رنگ‌ها در طراحی محیط‌های آموزشی می‌تواند موجب بهبود کیفیت ادراک فضایی، ارتقای انگیزش، و افزایش تعامل اجتماعی دانشجویان شود. همچنین، کاربرد واقعیت مجازی در این مطالعه ظرفیت بالای این فناوری را برای طراحی و ارزیابی تجربی فضاهای آموزشی نشان می‌دهد و زمینه‌ساز تحقیقات بین‌رشته‌ای آتی در حوزه معماری و روان‌شناسی محیطی خواهد بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ترجیح رنگ،واقعیت مجازی،روان شناسی رنگ،معماری،طراحی محیط آموزشی،

عنوان انگلیسی CColor Preference in Educational Spaces Using Virtual Reality Case Study: Architectural Design Studio
چکیده انگلیسی مقاله Color design in educational environments has a significant impact on the quality of learning experiences and the psychological well-being of users. Despite its importance, color choices in educational interior design are often guided by general aesthetic principles, with limited attention to user perception and emotional response. This study examines the influence of color on spatial perception and emotional responses among architecture students, utilizing virtual reality (VR) technology to simulate and evaluate educational spaces with precision. The primary research questions are: (1) Determining colors which most significantly affect clarity, liveliness, and concentration and (2) its influence on students’ emotional responses within an architectural design studio. In this study, 30 architecture students experienced color-varied virtual environments using VR headsets and reported their perceptions via a semantic differential questionnaire. The data were analyzed using the Chi-square test. The results indicate that colors such as purple, blue, and yellow were significantly preferred over the existing color scheme and were associated with qualities like clarity, liveliness, dynamism, harmony, warmth, and invitingness. In contrast, red and black were linked to perceptions of formality, visual harshness, or tension. These findings highlight the significance of user-centered color selection in educational space design, as it enhances spatial perception, supports motivation, and fosters social interaction. Furthermore, the use of VR in this research demonstrates the strong potential of this technology for experimental design and evaluation in educational settings, paving the way for future interdisciplinary studies at the intersection of architecture and environmental psychology.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ترجیح رنگ,واقعیت مجازی,روان شناسی رنگ,معماری,طراحی محیط آموزشی

نویسندگان مقاله سیاوش کاتبی |
کارشناسی ارشد، دانشکده معماری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران، صندوق‌پستی: 7188637911.

امین حبیبی |
دانشیار، دانشکده معماری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران، صندوق‌پستی: 7188637911.

محمد نیک کار |
استادیار، دانشکده معماری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران، صندوق‌پستی: 7188637911.


نشانی اینترنتی https://jscw.icrc.ac.ir/article_82107_b5eaaaf7879bdf7fea189d337c47fc1b.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات