این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات میان رشته‌ای در علوم انسانی، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۵-۲۸

عنوان فارسی پیوستگی و ناپیوستگی دانشگاه‌های خصوصی از منظر کسب‌وکار در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی
چکیده فارسی مقاله فضای کسب­وکار به‌ویژه در بخش صنعت با دگرگونی مواجه و چشم اندازهای شغلی به‌گونه‌ای پر شتاب در حال تحول است. تغییر شرایط اجتماعی و دگرگونی در اقتصاد جهانی، ملی و محلی، از جمله عوامل تأثیرگذار بر زیست‌بوم جدید کسب وکارها می‌باشد. درچنین شرایطی آموزش دانشگاهی به‌ویژه در دانشگاه‌های حرفه‌ای نیازمند بازسازی در برنامه‌ها و جهت‌گیری‌ها است تا پیوستگی کسب‌و‌کارها با نیازهای اقتصادی و اجتماعی زمینه‌ساز بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی شود. دانشگاه‌های بخش خصوصی(غیرانتفاعی) به دلیل ساختارهای چابک‌تر و استقلال مالی بیشتر واجد ویژگی‌هایی هستند که به نظر می‌رسد می‌توانند در این زمینه موفق و مؤثر عمل کنند. توان این دانشگاه‌ها در ایجاد زیست‌بوم یادگیری مبتنی بر نیازهای بومی، سرعت عمل این نوع از دانشگاه‌ها در طراحی و اجرای رشته‌های جدید و ظرفیت آنها در به‌کارگیری نیروی انسانی متنوع می‌تواند در این مسیر راهگشا باشد.در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوا به مطالعه ابعاد این موضوع پرداخته شده است. به این معنا که ابتدا پس از مرور پیشینه تحقیق، شاخص‌های ارتباط دانشگاه و صنعت به عنوان هسته اصلی پیش برنده رابطه دانشگاه با کسب‌و‌کارها، تعیین و بر این اساس تلاش شد درجاتی از وجوه تأثیر این ارتباط با ابعاد اقتصادی، اجتماعی مورد توجه قرار گیرد. در نهایت یافته‌های تحقیق نشان داد با فرض شکل‌گیری ارتباط مؤثر و کارامد میان دانشگاه و صنعت می‌توان انتظار داشت با شکل‌دهی ارتباط میان دانشگاه‌های برتر و بخش‌های بزرگ صنعتی و دانشگاه‌های متوسط و کوچک با بنگاه‌های کوچک و متوسط (SMALL) زیست‌بوم یادگیری پویاتری ایحاد و اثریخشی دانشگاه بر محیط اقتصادی و اجتماعی افزایش یابد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانشگاه،صنعت،کسب‌و‌کار،دانشگاه‌های خصوصی،زیست‌بوم یادگیری،جنبه اقتصادی و اجتماعی،

عنوان انگلیسی The continuity and discontinuity of private universities from a business perspective in economic and social areas
چکیده انگلیسی مقاله The business environment, especially in the industrial sector, is undergoing transformation, and job prospects are rapidly evolving. Changes in social conditions and transformations in the global, national, and local economies are among the influential factors on the new business ecosystem. In such circumstances, university education, particularly in vocational universities, requires restructuring in its programs and orientations to ensure the continuity of businesses with economic and social needs, thereby leading to an improvement in the economic and social situation. Private (non-profit) universities, due to their more agile structures and greater financial independence, possess characteristics that suggest they can operate successfully and effectively in this field. The ability of these universities to create a learning ecosystem based on local needs, their speed in designing and implementing new academic programs, and their capacity to employ diverse human resources can be instrumental in this regard. In this research, the dimensions of this issue have been studied using content analysis. This means that, after reviewing the research literature, indicators of university-industry collaboration, as the core driver of the university's relationship with businesses, were determined. Based on this, an effort was made to consider degrees of the impact of this collaboration on economic and social dimensions. Finally, the research findings indicate that, assuming the formation of effective and efficient university-industry collaboration, it can be expected that by establishing connections between top universities and large industrial sectors, and between medium and small universities with small and medium-sized enterprises (SMEs), a more dynamic learning ecosystem will be created, and the effectiveness of universities on the economic and social environment will increase.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله دانشگاه,صنعت,کسب‌و‌کار,دانشگاه‌های خصوصی,زیست‌بوم یادگیری,جنبه اقتصادی و اجتماعی

نویسندگان مقاله فاطمه مهاجرانی |
استادیار مدیریت بازرگانی، مؤسسه آموزش عالی ارشاد دماوند، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://www.isih.ir/article_524_74475f7e01b25d0ca3b1cf147f89da48.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات