این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
مطالعات میان رشتهای در علوم انسانی
، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۶۳-۱۰۰
عنوان فارسی
چیستی استحقاق؛ یک مردمنگاریگفتوگویی در کارآفرینی ایرانی
چکیده فارسی مقاله
مفاهیم استحقاق و شایستگی، همواره نسبتی با استعدادها و داشتههای اجتماعی و طبیعی دارند و از زاویهدیدی که به استحقاق مرکزیت میدهد، هر شخص و سازمانی اخلاقاً مجاز به بهرهمندی از ذخایر و ظرفیتهایش است. اما از نگاهی دیگر و در یک جامعه بهسامان، بایستی بهدنبال بهرهمندی افراد از خیر یکدیگر بود. رد یا پذیرش استحقاق اخلاقی در فضای کارآفرینی، خود توأم با مشروعیتبخشی به شکلی از اقتصاد و رفتارهای فرهنگی است. برایناساس ایده استحقاق اخلاقی در رفتار بخش منابع انسانیِ سازمانهای کارآفرین، منطق سود و شکل توزیع منابع، نمود مییابد. این پژوهش تلاش میکند به روش مردمنگاری گفتوگویی، دیدگاههای برخی از کنشگران اکوسیستم کارآفرینی را نسبت به موضوعات مرتبط با استحقاق بررسی و توصیف کند. بر اساس دادههای تجربی، در فرهنگ اکوسیستم استارتاپی ایرانی، امر عادلانه اغلب در چارچوبی شایستهسالارانه و اختیارگرایانه درک، توصیف و بازتولید میشود و در این میدان، دیدگاههای جماعتگرایان و لیبرالهای وظیفهگرا و برابریخواه، آینده روشنی در برابر خود نمییابند. بازاندیشی و تردیدهای طرفین گفتوگوها نشان از آن دارد که این اکوسیستم پیرامون امر عادلانه چندان با تنوع دیدگاهها روبهرو نیست و در نظر گرفتن عدالت به مثابه فضیلتی ترمیمی نیز با موانع بسیار مواجه است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
استحقاق،شایستگی،کارآفرینی،مردمنگاریگفتوگویی،
عنوان انگلیسی
The meaning of desert; A duoethnography in Iranian entrepreneurship
چکیده انگلیسی مقاله
Desert and merit are always related to social and natural talents and assets. Each person or organization is morally permitted to benefit from its reserves and capacities from the standpoint that justifies and grants deserve. However, an opposing viewpoint claims that one should benefit from each other's good in a well-ordered society. Rejecting or accepting moral desert in the entrepreneurial environment drives distinct economics and cultural behaviors. As such, the idea of the moral desert is reflected by the behavior of the human resources department of entrepreneurial organizations, the logic of profit, and the distribution of resources. This research aimed to investigate and describe the viewpoints of several actors of the entrepreneurship ecosystem on desert-related issues using the duoethnographic method. These empirical data indicated that the justice concept is often understood, described, and reproduced in meritocratic and libertarian frameworks within the culture of the Iranian startup ecosystem. In this field, the insights of communitarians and theoreticians of liberal equality and deontological liberalism do not have a compelling future. The rethinking and doubts expressed by the parties involved in the research indicated that there is not a significant diversity of opinions on justice in this ecosystem, and there are also challenges to the settlement of justice as a remedial virtue.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
استحقاق,شایستگی,کارآفرینی,مردمنگاریگفتوگویی
نویسندگان مقاله
میلاد افلاکی سورشجانی |
دانشجوی دکتری جامعهشناسیفرهنگی، گروه مطالعاتفرهنگی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامهطباطبایی، تهران، ایران
محمدسعید ذکایی |
دانشجوی دکتری جامعهشناسیفرهنگی، گروه مطالعاتفرهنگی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامهطباطبایی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://www.isih.ir/article_515_53cac25b2b416386ba2d9b82a185b7ad.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات