این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهارت آموزی، جلد ۱۳، شماره ۵۲، صفحات ۵۳-۷۶

عنوان فارسی تدوین الگوی پارادایمی اصلاح نظام اداری با کاربست نظام مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی(مطالعه موردی: اداره کل آموزش فنی و حرفه ای مازندران)
چکیده فارسی مقاله این پژوهش با هدف ارائه الگویی برای اصلاح نظام اداری از طریق کاربست نظام مدیریت دانش در دستگاه‌های اجرایی کشور با تمرکز بر سازمان فنی و حرفه‌ای انجام شده است. با توجه به چالش‌های موجود در نظام اداری ایران از جمله ناکارآمدی ساختاری، فساد اداری و پراکندگی دانش سازمانی، این مطالعه به دنبال شناسایی عوامل کلیدی مؤثر بر استقرار مدیریت دانش به عنوان راهکاری برای تحول اداری است. پژوهش حاضر از نوع کیفی و با رویکرد نظریه داده‌بنیاد انجام شده است. داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با 16 نفر از اساتید دانشگاه، مدیران سازمان فنی و حرفه‌ای و متخصصان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی جمع‌آوری و با استفاده از روش‌های کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. الگوی نهایی پژوهش در قالب 6 سازه اصلی شامل مقوله محوری (کاربست نظام مدیریت دانش)، عوامل علّی (درون‌سازمانی و برون‌سازمانی)، عوامل زمینه‌ای (انسانی-فرهنگی و فنی-ساختاری)، عوامل مداخله‌گر (اعتماد سازمانی و عدالت سازمانی)، راهبردها (سخت و نرم) و پیامدها (فردی، گروهی و سازمانی) تدوین شد. یافته‌ها نشان می‌دهد که ترکیب راهبردهای سخت (مانند اصلاح فرآیندها و توسعه حکمرانی هوشمند) و راهبردهای نرم (مانند آموزش و توسعه شایستگی­ها) می‌تواند به بهبود نظام اداری منجر شود. استقرار نظام مدیریت دانش در سازمان فنی و حرفه‌ای از طریق ایجاد زیرساخت‌های فناورانه، توسعه فرهنگ سازمانی دانش‌محور و اصلاح ساختار اداری می‌تواند به بهبود کیفیت خدمات، افزایش شفافیت و کاهش فساد اداری بی­انجامد. این پژوهش راهکارهای عملیاتی برای سیاست‌گذاران و مدیران اجرایی ارائه می‌دهد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اصلاح نظام اداری، مدیریت دانش، دستگاه‌های اجرایی، نظریه داده‌بنیاد، آموزش فنی و حرفه‌ای، حکمرانی هوشمند

عنوان انگلیسی Developing a paradigmatic model for administrative reform using the of Knowledge Management System In executive agencies(case study:Technical and Vocational Training Organization)
چکیده انگلیسی مقاله The present study aims to investigate the factors influencing the application of the Knowledge Management (KM) System in the administrative reform in organizations. This qualitative research was conducted using the Grounded Theory approach. The statistical population included 16 experts consisting of management professors from universities in Mazandaran, as well as managers and specialists from the Technical and Vocational Training Organization and the Management and Planning Organization of Mazandaran—selected through purposive sampling (snowball method) for interviews. Data analysis was performed using open, axial, and selective coding until theoretical saturation was achieved. The findings indicate that the causal conditions affecting the implementation of KM are categorized into internal (organizational) and external (environmental) factors. Organizational Citizenship Behavior (OCB) acts as an intervening factor, while contextual elements such as technology, structure, human capital, management, and organizational culture influence KM adoption in organizations. The study confirms that applying KM through two key strategies: Smart and knowledge-based governance(Hard Strategy) Training and developing general competencies(Soft Strategy) leads to improved individual and group behaviors among employees and helps achieve the goals of administrative reform in executive agencies.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Administrative reform, knowledge management, executive agencies, grounded theory, Technical and Vocational Training Organization, smart governance.

نویسندگان مقاله سیدرحیم ساداتی | rahim sadati
azad uni
دانشجوی دکتری رشته مدیریت دولتی گرایش تصمیم گیری و خط مشی گذاری عمومی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران rm.sadati@gmail.com

ولی محمد درینی | valimohammad darini
payamenoor uni
دانشیار، مدیریت بازرگانی، عضو هیئت علمی، واحد تهران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران vm.darini@yahoo.com

مهران مختاری بایع کلایی | mehran mokhtaribayekolaei
azad uni
استادیار، مدیریت دولتی گرایش تصمیم گیری و خط مشی گذاری عمومی، عضو هیئت علمی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران mehran.mokhtaribaykolaei@iau.ir


نشانی اینترنتی http://faslnameh.irantvto.ir/browse.php?a_code=A-10-665-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کیفی
نوع مقاله منتشر شده مقاله علمی پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات