این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
نامه هنرهای نمایشی و موسیقی
، جلد ۱۶، شماره ۴۲، صفحات ۵-۲۴
عنوان فارسی
مقایسه آموزشی منابع ترجمهشدۀ هارمونی تُنال در ایران مطالعۀ موردی: آثار دوبفسکی و همکاران، والتر پیستون و ریچار اشتور
چکیده فارسی مقاله
در این پژوهش سه کتاب
هارمونی
یوزف ایگناتوویچ دوبفسکی و همکاران، والتر پیستون و ریشارد اشتور، از مکاتب آموزشی روسی، آمریکایی و آلمانی انتخاب شدهاند. این آثار به فارسی ترجمه شدهاند و بهعنوان منابع پرکاربرد آموزش هارمونی تنال در ایران شناخته میشوند. مسئلهی اصلی پژوهش، یافتن ویژگیهای منحصربهفرد هرکدام از منابع هارمونی و همچنین شباهتها و تفاوتهای آنها در شیوهی ارایهی مباحث است. در این پژوهش مقایسهی شیوهی سازماندهی مطالب بر اساس مباحث مشترک هارمونی در هر سه منبع انجام شدهاست. مثالهای منابع با نمودار مقایسهای نشان داده شدهاند. نوع و رویکرد تمرینها در هریک از کتابها بهصورت مقایسهای بررسی شدهاست. یافتههای پژوهش نشان داد که منابع، با توجه به رویکرد خاص نویسندگان و مکتب موسیقی ایشان تدوین شدهاند، و دارای ویژگیهای بهخصوصی در ارایهی قواعد هارمونیاند. در عین حال، شباهتهایی در شیوهی ارایهی مباحث هارمونی دارند. ویژگی بارز کتاب
هارمونی
دوبفسکی، ساختارمندی آن است چون در آن، آکوردها بر اساس نقشمندی آنها در هارمونی کلاسیک معرفی شدهاند. همچنین، به وصل هارمونیک و ملودیک و به هارمونی جملهها و پریودها در هر فصل توجه ویژه شدهاست. تمرینهای هارمونیزهکردن ملودی سوپرانو از ابتدای کتاب مورد توجه قرار گرفتهاست. کتاب
هارمونی
پیستون، همهی درجات را از ابتدا معرفی کردهاست و توجه کمتری به کارکرد آکوردها دارد. پیستون در مقایسه با سایر منابع، مثالهای بیشتری بهکار بردهاست. در اشتور، شیوهی معرفی آکوردها، مشابه پیستون است، اما در برخی مباحث، به روش دوبفسکی نزدیک است. اشتور مبحث شاخصی بهجز مباحث هارمونی مشترک در هر سه منبع ندارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش هارمونی،دوبفسکی،والتر پیستون،ریشارد اشتور،آموزش موسیقی،
عنوان انگلیسی
Comparative study of translated resources of tonal harmony teaching in Iran Case study: The harmony books of Dubovsky et al., Walter Piston and Richard Stohr
چکیده انگلیسی مقاله
In this research, three Harmony books have been examined, the books by Iosif Ignatovich Dubovski et al., Walter Piston and Richard Stohr, selected from Russian, American and German educational schools. These works have been translated into Farsi and are known as widely used sources of tonal harmony education in Iran. The main question of the research is to find the unique features of each of the sources of harmony, as well as the similarities and differences of the mentioned sources in the way of presenting the topics. In this research, a comparison of the way of organizing the content based on the general and common topics of harmony in all three sources has been done. Based on the number of examples and the diversity of composers, examples of sources are shown with a comparative chart. The type and approach of the exercises in each of the books have also been compared. The findings of the research show that the sources have been compiled according to the specific approach of the authors and their school of music, and have special features in presenting the rules of harmony, at the same time, they have similarities in the way of presenting harmony topics. The distinctive feature of Dubovski is its structure, because chords are introduced based on their role in classical harmony. In addition, it pays special attention to the harmonic and melodic connection, as well as dealing with the harmony of sentences and periods in each chapter. Soprano melody harmonization exercises are considered from the beginning of the book. Piston has introduced all the degrees from the beginning and pays less attention to the function of the chords. This book places less importance on the design and engineering of harmony by the student. Piston has used more examples than other sources. In Stohr’s book, the way of introducing chords is similar to Piston, but he has interpreted some topics like Dubovski, such as the diminished seventh. In Stohr’s book, there is no index subject except the general topics of common harmony in all three sources.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آموزش هارمونی,دوبفسکی,والتر پیستون,ریشارد اشتور,آموزش موسیقی
نویسندگان مقاله
ساغر نصیریان |
دانشگاه هنر ایران، دانشکده موسیقی، تهران، ایران
حمید عسکری رابری |
گروه آموزشی نوازندگی موسیقی جهانی، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://dam.journal.art.ac.ir/article_1426_fa12769264dd20c63e112c8533312d03.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات