این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
نامه هنرهای نمایشی و موسیقی
، جلد ۱۶، شماره ۴۲، صفحات ۲۷-۴۴
عنوان فارسی
فتیشیسم موسیقایی در عصر رسانههای اجتماعی: نمودهای نوپدیدِ فتیشیسم در آثار موسیقایی چندرسانهای و بازتولید آن در میان کاربران ایرانی
چکیده فارسی مقاله
در دو دههی اخیر، با گسترش رسانههای اجتماعی در بستر اینترنت، شیوههای تولید و مصرف موسیقی دچار دگرگونیهای اساسی شدهاند. بهگونهای که این بسترها نهتنها بر فرایندهای موسیقایی تأثیر گذاشتهاند، بلکه در بازتعریف و تحول مفاهیمی همچون فتیشیسم موسیقایی نیز نقش بهسزایی ایفا کردهاند. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر رسانههای اجتماعی بر تغییر مظاهر فتیشیسم در موسیقی و بازتولید آن از مجرای مقولات غیرموسیقایی، با تکیه بر آراء تئودور آدورنو، انجام شده است. سؤال اصلی تحقیق، این موضوع را مورد توجه قرار میدهد که رسانههای اجتماعی چگونه در فرایند شکلگیری فتیشیسم موسیقایی نقشآفرینی میکنند و فرد، بهعنوان کاربر، چه جایگاهی در این روند دارد. برای دستیابی به این هدف، پژوهش حاضر از روش توصیفی- تحلیلی مبتنیبر مطالعات کتابخانهای بهره گرفته و همچنین از روش نتنوگرافی (وبنگاری) برای مطالعهی تعاملات مجازی کاربران در پلتفرم اینستاگرام استفاده شده است. در این راستا، فعالیتهای مجازی یکی از خوانندگان جریان اصلی موسیقی مردمپسند ایران بررسی شده است تا الگوهای بازتولید مناسبات فتیشیستی در این بستر، بهصورت انضمامی موردتوجه قرار گیرند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که رسانههای اجتماعی، از طریق سازوکارهای الگوریتمی و امکانات چندوجهی خود (نظیر ویدیو، عکس، صوت و متن)، فرایند اتمیزهشدن موسیقی را تقویت کرده و درنتیجه، فتیشیسم موسیقایی را از سطح اثر هنری به ابعاد غیرموسیقایی و اجتماعی گسترش دادهاند. این امر، سبب میشود که موسیقی نهتنها بهمثابه یک کالای فرهنگی مصرف شود، بلکه در پیوند با مؤلفههای هویتی، اجتماعی و شخصی کاربران، بازتعریف و بازتولید شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فتیشیسم موسیقایی،موسیقی،شبکههای اجتماعی،رسانههای اجتماعی،اینستاگرام،
عنوان انگلیسی
Musical Fetishism in the Age of Social Media: Emerging Forms of Fetishism in Multimedia Musical Works and Their Reproduction Among Iranian Users
چکیده انگلیسی مقاله
Over the past two decades, the rise of social media within the digital landscape has fundamentally transformed the modes of music production and consumption. These platforms have not only influenced musical processes but have also played a significant role in redefining and reshaping concepts such as musical fetishism. This study investigates the impact of social media on the evolving manifestations of fetishism in music and its reproduction through non-musical categories, drawing upon the theoretical framework of Theodor W. Adorno. The central research question explores how social media contribute to the formation of musical fetishism and examines the user’s position within this process. To address this question, the study employs a descriptive-analytical approach based on library research, alongside a netnographic (online ethnographic) method to analyze user interactions on the Instagram platform. In this context, the virtual activities of a prominent figure in Iran’s mainstream popular music scene are examined to identify concrete patterns in the reproduction of fetishistic relations within this digital environment. The findings suggest that social media platforms—through their algorithmic mechanisms and multimodal affordances (such as video, image, audio, and text)—intensify the atomization of music. As a result, musical fetishism extends beyond the artistic work itself, permeating non-musical and social dimensions. Consequently, music is not only consumed as a cultural commodity but is also redefined and reproduced in relation to users’ identity-related, social, and personal affiliations.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
فتیشیسم موسیقایی,موسیقی,شبکههای اجتماعی,رسانههای اجتماعی,اینستاگرام
نویسندگان مقاله
مهدی مختاری |
دانشگاه هنر ایران
سید حسین میثمی |
دانشگاه هنر ایران
نشانی اینترنتی
https://dam.journal.art.ac.ir/article_1430_7f6d33f1aec591ce4bd63932332ab93c.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات