این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، جلد ۱۶، شماره ۴۲، صفحات ۱۱۵-۱۲۷

عنوان فارسی واکاوی جئوپاتولوژی و کارکردهای دراماتیک آن در گوریل پشمالو و سگ ولگرد بر اساس نظریه اونا چادوری
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر به واکاوی تطبیقی کارکردهای دراماتیک و آسیب‌شناسانه‌ی فضا در نمایشنامه‌ی گوریل پشمالو اثر «یوجین اونیل» و داستان کوتاه سگ ولگرد اثر «صادق هدایت»، با اتکا بر چارچوب نظری اونا چادوری، به‌ویژه مفهوم جئوپاتولوژی، می‌پردازد. این تحقیق استدلال می‌کند که هر دو اثر، به‌عنوان نمونه‌های برجسته‌ی ادبیات مدرن، از پتانسیل مکان نه‌تنها به‌عنوان پس‌زمینه، بلکه به‌عنوان عاملی فعال، هویت‌بخش و گاه آسیب‌زا برای پیشبرد روایت و ترسیم سرنوشت تراژیک شخصیت‌های محوری (یانک و پات) بهره می‌برند. جئوپاتولوژی، یا مطالعه آسیب‌شناسانه‌ی مکان، در هر دو اثر از طریق تجارب شخصیت‌ها با فضاهای خصمانه، بیگانه و هویت‌زدا آشکار می‌شود، چه در فضاهای صنعتی و طبقاتی در گوریل پشمالو و چه در محیط طبیعی و اجتماعی طردکننده در سگ ولگرد. این پژوهش که به‌صورت توصیفی– تحلیلی انجام پذیرفته است، نشان می‌دهد که مفاهیمی چون مهاجرت/تبعید، تقابل فضای خصوصی و عمومی و جست‌وجوی نافرجام برای تعلق، مکانیزم‌های کلیدی هستند که از طریق فضا و مکان بازتاب بیرونی پیدا می‌کنند و بر روان و سرنوشت شخصیت‌ها تأثیر می‌گذارد. دستاورد این پژوهش، برجسته‌سازی قابلیت تعمیم و قدرت تحلیلی نظریه‌ی جئوپاتولوژی و مکان نمایشی در خوانش آثار ادبی مدرن منتخب است و نشان می‌دهد چگونه اونیل و هدایت، با رویکردهای سبکی متمایز، فضا را به عنصری محوری در بیان مضامین جهان‌شمولی چون بیگانگی و بحران هویت بدل کرده‌اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله یوجین اونیل،گوریل پشمالو،اونا چادوری،سگ ولگرد،صادق هدایت،جئوپاتولوژی،

عنوان انگلیسی Geopathology and Its Dramatic Functions in The Hairy Ape and The Stray Dog Based on Una Chaudhuri's Theory
چکیده انگلیسی مقاله This study undertakes a comparative analysis of the dramatic and pathological functions of space in Eugene O'Neill's play The Hairy Ape and Sadegh Hedayat's short story The Stray Dog, utilizing Una Chaudhuri's theoretical framework, particularly the concept of “geopathology”. It posits that both works, as notable examples of modern literature, leverage the potential of place not merely as a backdrop, but as an active, identifying, and at times traumatizing element that propels the narrative and illustrates the tragic destinies of the principal characters, Yank and Pat. Geopathology, understood as the pathological examination of place, is manifested in both texts through the characters' encounters with hostile, alienating, and de-identifying environments. This is evident in the industrial and class contexts of The Hairy Ape and the natural and socially exclusionary settings found in The Stray Dog. The findings of this descriptive-analytical investigation indicate that themes such as migration and exile, the dichotomy between private and public spaces, and the futile quest for belonging serve as essential mechanisms through which spatial dynamics influence the psyche and fate of characters. This study aims to underscore the broad applicability and analytical efficacy of Chaudhuri's theory of geopathology and dramatic space in the interpretation of modern plays and fiction. Furthermore, it demonstrates how O'Neill and Hedayat, each through their unique stylistic approaches, elevate space to a central element in articulating universal themes of alienation, identity crisis, and the environmental impact on the individual.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله یوجین اونیل,گوریل پشمالو,اونا چادوری,سگ ولگرد,صادق هدایت,جئوپاتولوژی

نویسندگان مقاله اسماعیل نجار |
گروه ادبیات نمایشی، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس تهران

علی زارع |
گروه ادبیات نمایشی، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://dam.journal.art.ac.ir/article_1440_27c985e3fe9d03da0c429ffc6019e111.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات