این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نظریه های کاربردی اقتصاد، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۲۹-۵۴

عنوان فارسی بررسی نقش حمایت‌های دولت در عملکرد بین‌المللی صنایع کوچک و متوسط
چکیده فارسی مقاله امروزه، توسعه تجارت بین­المللی شرکت­های کوچک و متوسط به یکی از دغدغه­های اساسی سیاست­گذاران و پژوهشگران تبدیل شده است. علت این امر آن است که از یک سو، تجارت بین­المللی و فروش کالا در بازارهای خارجی از اهمیت و حساسیت­های خاصی برخوردار است و یکی از استراتژی­های اساسی در راستای تضمین بقا و موفقیت هر شرکتی به شمار می­رود (رسولی قهرودی و آذر[1]، 1397). از سوی دیگر، امروزه بنگاه­های کوچک و متوسط یکی از عناصر کلیدی رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی به شمار می­رود، چرا که این بنگاه­ها می­توانند به افزایش فرصت­های شغلی و کاهش بیکاری، توسعه­های سازمانی و منطقه­ای، و ارتقای فناوری­های نوآورانه کمک کنند (صلواتی سرچشمه و همکاران[2]، 1386). بنابراین، بنگاه­های کوچک و متوسط می­توانند بخشی از فرصت­های بین­المللی را به کار گیرند و از این طریق، سهم خود را در اقتصاد و ثروت ملی تقویت کنند. با این حال، بهره­برداری از فرصت­های بین­المللی در شرکت­های کوچک و متوسط، به دلیل محدودیت منابع مالی و غیرمالی، موانع فرهنگی یا روانی، و همچنین نااطمینانی و ناآشنا بودن محیط بین­المللی مستلزم حمایت­ها و اتخاذ سیاست­های مناسبی از جانب دولت می­باشد. در واقع، بنگاه­های کوچک و متوسط در راستای غلبه بر این موانع و حضور بین­المللی خود، نیازمند برنامه­های مناسب دولت می­باشند. بنابراین می­توان بیان نمود که برای توسعه صنایع کوچک و متوسط، دولت باید تأمین مالی این بنگاه­ها توسط بانک­ها را تسهیل نماید تا این بنگاه­ها بتوانند همگام با فناوری‌ها و تکنولوژی‌های نوین جهان حرکت کنند و از نیروهای متخصص و خبره در این بنگاه­ها استفاده گردد (ارسطو و نظرزاده[3]، 1396). یکی از برنامه­های بسیاری از دولت­ها در راستای کمک به شرکت­های کوچک و متوسط به منظور غلبه بر موانع مختلف در فرآیند بین‌المللی‌سازی و به حداقل رساندن خطرات مرتبط با فعالیت‌های بین‌المللی در دهه­های اخیر، برنامه‌های ترویج صادرات (EPPs)[4] می­باشد (کامینگ و همکاران[5]، 2015). برنامه­های ترویج صادرات بطور ویژه با در نظر گرفتن شرکت­های کوچک و متوسط طراحی شده­اند تا به آن‌ها کمک کنند که ابتکارات کارآفرینی بین­المللی خود را تقویت نمایند و در سطح بین­المللی به روشی موفق گسترش یابند (لئونیدو و همکاران[6]، 2015). با توجه به اینکه تدوین سیاست‌های مناسب در راستای بهبود عملکرد بین‌المللی شرکت‌های کوچک و متوسط، نیازمند شناسایی عوامل مؤثر بر این عملکرد است، و از آنجا که برنامه‌های ترویج صادرات یکی از این عوامل محسوب می‌شود، پژوهش حاضر با هدف ارزیابی تأثیر حمایت‌های دولتی در قالب برنامه‌های ترویج صادرات بر عملکرد بین‌المللی صنایع کوچک و متوسط، انجام شده است. این ارزیابی از طریق دو متغیر میانجی «شیوه‌های مدیریت ریسک» و «قابلیت‌های صادراتی» و با بهره‌گیری از رویکرد مدل‌یابی معادلات ساختاری در استان‌های نیمه شمالی ایران صورت گرفته است. مرور ادبیات نشان می‌دهد که بیشتر پژوهش‌های پیشین، حمایت‌های دولت را به‌صورت کلی بررسی کرده‌اند و کمتر به تحلیل ساختاریافته و هم‌زمان اثرات غیرمستقیم آن‌ها از طریق متغیرهای میانجی پرداخته‌اند. پژوهش حاضر در تلاش است تا این شکاف را با ارائه مدلی ترکیبی پوشش دهد. سازماندهی مقاله بدین ترتیب است که در بخش دوم مبانی نظری و پیشینه بررسی می‌شود، در بخش سوم روش‌شناسی تحقیق توضیح داده می‌شود، بخش چهارم به تحلیل داده‌ها اختصاص دارد و در بخش پایانی، یافته‌ها و پیشنهادهای سیاستی ارائه می‌گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برنامه‌های ترویج صادرات،حمایت دولت،شرکت‌های کوچک و متوسط،عملکرد بین‌المللی،

عنوان انگلیسی Examining the Role of Government Support in the International Performance of Small and Medium-Sized Enterprises
چکیده انگلیسی مقاله Today, the complex and evolving changes in economic activities, coupled with the rapid pace of globalization, have established international trade as a key driver of economic growth and development across all nations. The significance of trade liberalization is particularly pronounced in developing countries, where unfavorable economic conditions necessitate a greater focus on promoting and expanding economic activities. Moreover, small and medium-sized enterprises (SMEs) play a crucial role in shaping a country's economic landscape. As a result, policymakers and economists have consistently sought to implement measures that enhance the international performance of these enterprises. In line with this, the primary objective of this study is to assess the impact of government support, in the form of export promotion programs, on the international performance of small and medium-sized enterprises (SMEs) in the northern provinces of Iran. To achieve this goal, data was collected and analyzed through a questionnaire completed by 340 managers of small and medium-sized companies in the aforementioned provinces. Applying a structural equation modeling approach, the findings of this study reveal that the government's export promotion programs have a positive and significant influence on the international performance of companies, primarily through two channels: risk management methods (with a coefficient of 0.59) and the promotion of export capabilities (with a coefficient of 0.73).
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله برنامه‌های ترویج صادرات,حمایت دولت,شرکت‌های کوچک و متوسط,عملکرد بین‌المللی

نویسندگان مقاله صدیقه موسوی |
دانشجوی دکتری اقتصاد، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

محمدرضا سلمانی بیشک |
دانشیار اقتصاد، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

محمد فاریابی |
دانشیار مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

بهزاد سلمانی |
استاد اقتصاد، گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران


نشانی اینترنتی https://ecoj.tabrizu.ac.ir/article_19947_c944fba064ecf17dfce903b6e1f143e5.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات