این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
اندیشه مدیریت راهبردی
، جلد ۳۱، شماره ۲، صفحات ۵۲۹-۵۶۰
عنوان فارسی
پیاده روی اربعین به مثابه هویت آستانه ای
چکیده فارسی مقاله
آیین پیاده روی اربعین بعنوان یکی از بزرگترین رویدادهایی فرهنگی-اجتماعی جهان اسلام هرساله با استقبال زائران در حال برگزاری است. این حرکت جمعی بر مبنای مولفه های تاریخی، مذهبی، جغرافیایی و سیاسی و در قالب هویت اربعینی ظهور و بروز پیدا کرده است. هدف از انجام این مطالعه، بررسی و واکاوی تجربه زیسته و تفسیر دانشجومعلمان به عنوان زائران از پیاده روی اربعین می باشد. محقق در این مطالعه ضمن حضور در پیاده روی و مشاهده مشارکتی، از تکنیک مصاحبه روایی به منظور جمع آوری داده ها استفاده نموده است. جامعه آماری مورد مطالعه دانشجومعلمان شرکت کننده در پیاده روی اربعین 1402 می باشد که در موکب دانشگاه فرهنگیان سکنی گزیده اند. نمونه گیری به شیوه هدفمند و در دسترس صورت گرفته است. نظر به اینکه این آیین، تعلیق امر مادی تلقی می شود و در طی آن افراد برای مدت هرچندموقت از دنیای روزمره و معمولی خود جدا شده و رویارویی با امر مقدس را تجربه می کنند، فلذا یافته های تحقیق متناسب با میدان و به منظور فهم عمیق تر محقق و انتظام بخشی علمی در قالب دوگانه هایی، استخراج، دسته بندی و تنظیم شده است که شامل: زمان/مکان، فردی/جمعی، عینی/ذهنی، دوست/ دشمن، فقیر/غنی، کثرت/وحدت، ایرانی/عراقی، زائر/خادم، اتحاد/افتراق می باشد. یافته ها بیانگر اینست که زائران با شرکت در این آیین جمعی برای مدتی هرچند موقت خود را هماهنگ و همسو با سایر زائران، مناسک و مراسم مذهبی مشترکی را انجام داده و براین اساس خود را در قالب هویت اربعینی تعریف نموده و باز می شناسند .
کلیدواژههای فارسی مقاله
اربعین،پیاده روی اربعین،هویت،هویت آستانه ای،
عنوان انگلیسی
Arbaeen walk as a threshold identity
چکیده انگلیسی مقاله
As one of the biggest cultural and social events in the Islamic world, Arbaeen walking ritual is being held every year with the welcome of pilgrims. This collective movement has emerged based on historical, religious, geographical and political components and in the form of Arbaini identity. The purpose of this study is to investigate and analyze the lived experience and interpretation of student teachers as pilgrims from the Arbaeen pilgrimage. In this study, the researcher has used the narrative interview technique in order to collect data while participating in the walk and participatory observation. The statistical population under study is student teachers who participated in the Arbaeen walk of 1402, who settled in the procession of Farhangian University. Sampling has been done in a targeted and accessible way. Considering that this ritual is considered the suspension of the material thing and during which people are separated from their everyday and ordinary world for a period of time and experience a confrontation with the sacred, therefore the findings of the research are appropriate to the field and for the purpose of deep understanding. Researcher and discipline of the scientific field in the form of dualities, extracted, categorized and arranged, which include: time/place, individual/collective, objective/mental, friend/enemy, poor/rich, plurality/unity, Iranian/Iraqi, Pilgrim/servant is :union:/separation. The findings indicate that the pilgrims, by participating in this collective ritual, for a period of time, however temporary, coordinate and perform common religious rituals and ceremonies with other pilgrims, and therefore define and recognize themselves in the form of Arbaini identity.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اربعین,پیاده روی اربعین,هویت,هویت آستانه ای
نویسندگان مقاله
برزو مروت |
دانشگاه فرهنگیان
نشانی اینترنتی
https://rc.isu.ac.ir/article_77571_beb562352e4791971ea8866c74758044.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات