این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
اندیشه مدیریت راهبردی
، جلد ۳۰، شماره ۱، صفحات ۱-۲۸
عنوان فارسی
تصویرسازی برای تسهیل تغییر انگاره مخاطبان قرآن، در چارچوب تفسیر فرهنگی-ارتباطی سوره عبس
چکیده فارسی مقاله
قرآن کریم، به مثابه یک رسانه، کتاب هدایت انسانها به سوی رستگاری بوده و در این مسیر ابزارهایی برای جلب توجه و تأثیرگذاری بر افکارعمومی مخاطبان به کار گرفته شده است که از جمله مهمترین این ابزارها میتوان به انذار و تبشیر اشاره نمود. این انذارها و تبشیرها نیز در قالبهای گوناگونی مطرح شدهاند که یکی از آنها، تصویرسازیهای ذهنی از رویدادها و پدیدهها است. رویدادهای گذشته مانند سرگذشت انبیای پیشین، رویدادهای آینده مانند گروهبندیهای روز قیامت، پدیدههای دنیوی مانند نحوه آفرینش موجودات و بالاخره پدیدههای اخروی مانند صحنههایی از بهشت و جهنم را میتوان به عنوان مثال نام برد. در تمامی این موارد، عنصر «تصویر» نقش بسیار مهمی در چگونگی شکلگیری ذهنیت مخاطبان دارد. در این مقاله تلاش شده تا علاوه بر مرور پژوهشهای مختلفی که به بررسی «تصویرپردازی» در سور قرآن پرداختهاند، با رویکرد تفسیر موضوعی و استنطاقی، «تصویرسازی ذهنی در سوره عبس» بازخوانی و الگومند شود. جنبهی نوآورانهی مقاله، موضوع «تصویرسازی» از دیدگاه فرهنگ و ارتباطات اقناعی میباشد؛ «تصویر» و «برداشت» ذهن ما از هر امری، ایده و انگاره و نهایتاً نگرش و رفتار ما را دلالت و راهبری میکند و هر فرایند هدایتی برای تغییر حقیقی یا فرهنگی، به ضریب نفوذ رسانهای و هماهنگسازی انگاره افکارعمومی تکیه دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تصویر،قرآن،افکارعمومی،سوره عبس،تغییر فرهنگی،
عنوان انگلیسی
Mental imagery to facilitate the change of perception of the audience of the Qur'an, in the context of cultural-communication interpretation of Surah Abbas
چکیده انگلیسی مقاله
The Holy Quran, as a medium, is a book guiding human beings towards salvation, and in this way, tools have been used to attract the attention and influence of the public opinion of the audience, among the most important of which are warnings and evangelism. cited. These warnings and evangelisms have been presented in various forms, one of which is mental imagery of events and phenomena. Past events such as the stories of the previous prophets, future events such as the doomsday groupings, worldly phenomena such as the creation of beings, and finally otherworldly phenomena such as scenes from heaven and hell can be cited as examples. In all these cases, the element of "image" plays a very important role in how the mentality of the audience is formed. In this article, in addition to reviewing various researches that have examined "mental imagery" in Surah Al-Quran, with the approach of thematic and inferential interpretation, "mental imagery in Surah Abbas" is re-read and modeled. The innovative aspect of the article is the subject of "mental imagery" from the perspective of culture and persuasive communication; The "image" and "perception" of our mind of any thing, idea and idea, and finally our attitude and behavior, signifies and guides, and any process leading to real or cultural change, to the factor of media influence and synchronization of the idea. Public opinion relies.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تصویر,قرآن,افکارعمومی,سوره عبس,تغییر فرهنگی
نویسندگان مقاله
سید مجید امامی |
اﺳﺘﺎدﯾﺎرداﻧﺸکده ﻣﻌﺎرف اﺳﻼمی و ﻓﺮﻫﻨگ و ارﺗﺒﺎﻃﺎت، داﻧﺸگاه اﻣـﺎم ﺻـﺎدقﻋﻠﯿـﻪاﻟﺴـﻼم، ﺗﻬـﺮان، ﺟﻤﻬـﻮری اﺳﻼمی اﯾﺮان
جواد غفاری |
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://rc.isu.ac.ir/article_76788_06fdfd98c58379c1910695748af0283f.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات