این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
اندیشه مدیریت راهبردی
، جلد ۳۰، شماره ۱، صفحات ۱۱۱-۱۴۲
عنوان فارسی
واکاوی سبک زندگی ترویجی در تبلیغات مصرفی خانوادهمحوربا نگاهی به آموزه های اسلامی
چکیده فارسی مقاله
«رجحان مصرف» در پایان دوران مدرنیته، جوامع انسانی و زندگی فردی را با دگرگونیهای همراه ساخت. تکثر کالاها با تغییر صورت زندگی، محتوای آن را تغییر داد و دستیابی به دوره «فرامدرن» را تسریع بخشید. تنوع و تکثر سبکهای زندگی مولود چنین فضایی است. این فضا به یاری رسانهها بهویژه تلویزیون که حلقه واسط میان تولید و مشتری بود و با جهتدهی به رفتارهای مخاطبان توسعه یافت. این رویه با انتقادهایی از سوی اندیشمندان روبهرو بوده که دور نمودن مخاطبان از مبانی هویتی، در نوک تیز این انتقادها قرار دارد. ازایننگاه، مقاله حاضر تلاش مینماید با بررسی تبلیغات بازرگانی سیمای ج.ا.ایران سبکهای زندگی و خانوادههای تراز در آنها را شناسایی کند. پس از میان بستههای تبلیغات بازرگانی پخششده در شبکههای سراسری سیما (پاییز و زمستان 1398) در ساعتهای اوج، سه تبلیغ خانوادهمحور که دربرگیرنده مؤلفههای بیشتری از سبک زندگی بودند بهصورت هدفمند انتخاب شدند. بررسی این پیامها با استفاده از الگوی نشانهشناسی فیسک، نشان داد که رمزگانهای اجتماعی بیش از همه معرف «خانواده برخوردار» هستند. رمزگانهای فنی نیز «مصرف کالا» را عامل انسجام خانواده دانسته با «تشخصبخشی کالا» روابط میانفردی در خانوادهها را به نفع ایدئولوژی سرمایهداری مدیریت میکنند؛ بنابراین به دلیل برجستگی منفعت مادی و ترجیح آن بر ایمان و رضایت الهی در لایههای معنایی این آگهیها، سبک برآمده از آنها با سبک زندگی اسلامی فاصله دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تبلیغات بازرگانی،تلویزیون،رسانه،سبک زندگی،مصرف،
عنوان انگلیسی
An analysis of promotional lifestyles in family-centered consumer advertising
چکیده انگلیسی مقاله
An analysis of promotional lifestyles in family-centered consumer advertising Consumption preference" at the end of modernity, transformed human societies and individual life. The multiplicity of goods changed the content of life by changing its way of life and accelerated the attainment of the "postmodern" period. The diversity of lifestyles is born of such an atmosphere. This space was developed with the help of the media, especially television, which was the link between production and the customer, and by orienting the behaviors of the audience. From this point of view, the present article tries to examine the commercial advertisements of irib Identify the lifestyles and families in them. Examination of these messages using Fisk's semiotic model showed that social codes represent the "rich family" the most. Technical codes also consider "consumption of goods" as a factor of family cohesion and manage the interpersonal relations in families in favor of capitalist ideology by "commodification". The multiplicity of goods changed the content of life by changing its way of life and accelerated the attainment of the "postmodern" period. The diversity of lifestyles is born of such an atmosphere. This space was developed with the help of the media, especially television, which was the link between production and the customer, and by orienting the behaviors of the audience. From this point of view, the present article tries to examine the commercial advertisements of irib Identify the lifestyles and families in them.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تبلیغات بازرگانی,تلویزیون,رسانه,سبک زندگی,مصرف
نویسندگان مقاله
محبوبه علیمحمدی |
دکترای ﻋﻠﻮم ارﺗﺒﺎﻃﺎت گراﯾﺶپژوﻫﺶ از داﻧﺸگاه ﻋﻼﻣﻪ، ﺗﻬﺮان، ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼمی اﯾﺮان
نشانی اینترنتی
https://rc.isu.ac.ir/article_76793_13c5635177a52e2bf8cddfb4204c4b84.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات