این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
اندیشه مدیریت راهبردی
، جلد ۲۹، شماره ۱، صفحات ۱۹۴-۱۷۳
عنوان فارسی
مطالعهای نئوفرمالیستی بر نمایش لحظۀ معجزه در سینما از دیدگاه مسیحیت
چکیده فارسی مقاله
توانایی سینما در بهتصویرکشیدن تصاویر ماورایی و متافیزیکی سبب شده
است سینما و دین از ابتدای تاریخ سینما رابطۀ نزدیکی با یکدیگر داشته باشند. معجزه بهعنوان یکی از ارکان اصلی ادیان آسمانی در اثبات گفتار پیامبران و نیز راهی برای ایمان به خدا، از طریق این قابلیت سینما به نمایش درآمده است. این پژوهش با تعریف معجزه از دیدگاه مسیحیت
و نیز یافتن سه عامل مشترک برای شناخت لحظۀ معجزه یعنی چیستی قانون طبیعت، چیستی نقض قانون طبیعت و عامل معجزه، در تلاش بوده است تا
چگونگی نمایش این مفاهیم را در سینما مشخص کند. در این راستا با انجام تحلیلی نئوفرمالیستی در فیلمهای «اردت» و «مسیر سبز» برای نمونه پژوهش، نمایش لحظۀ معجزه مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان می
دهد عواملی که شناخت لحظۀ معجزه را ممکن میکنند، در المان
های سبکی و فرمی سینما نیز قابل تشخیص هستند و این المانها به هنگام وقوع معجزه دچار دگرگونی در ساختار خود می
شوند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
لحظۀ معجزه،سینما،نئوفرمالیست،مسیحیت،
عنوان انگلیسی
A neoformalism study on “the moment of miracle” show based on Christianity
چکیده انگلیسی مقاله
There is a close connection between cinema and religion for the capability of cinema to picture the metaphysic and extraordinary images since the beginning of cinema. The miracle has been pictured as a main element of heaven religions to prove prophets’ sermons and a way to have faith in God through the capability of cinema. The current study tries to clarify how these contents are pictured in cinema via defining miracle due to Christianity view and finding three common elements for recognizing the moment of miracle, that is the essence for law of nature, the essence for violating law of nature and element of miracle. Accordingly, the moment of miracle show has been surveyed via neoformalism analysis of ‘Ordet’ and ‘Green path’ movies as a sample of study. It is finally concluded that the elements which make it possible to recognize the moment of miracle are formic and method-oriented elements in way that at the moment of miracle, it would be altered in its structure.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
لحظۀ معجزه,سینما,نئوفرمالیست,مسیحیت
نویسندگان مقاله
محمد جواد گهربخش |
دانشجوی کارشناسیارشد سینما، دانشکده سینما تئاتر، دانشگاه هنر، تهران، ایران.
بابک سعداللهی |
دانشجوی کارشناسیارشد سینما، دانشکده سینما تئاتر، دانشگاه هنر، تهران، ایران.
فرناز قرهداغی |
دانشجوی کارشناسیارشد ادبیات نمایشی، دانشکده هنرهای نمایشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
پدرام رستمی |
دانشجوی کارشناسیارشد سینما، دانشکده سینما تئاتر، دانشگاه هنر، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://rc.isu.ac.ir/article_76186_68b28254ffb9805d6c03daee6a3cea73.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات