این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
اندیشه مدیریت راهبردی
، جلد ۲۹، شماره ۱، صفحات ۲۸۵-۲۵۵
عنوان فارسی
دلالتهای تربیت اجتماعی اسلامی در کتابهای مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی ایران با توجه به مبانی فلسفۀ میانفرهنگی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف تبیین دلالت
های تربیت اجتماعی اسلامی با توجه به مبانی فلسفۀ میانفرهنگی در کتاب
های مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی ایران انجام شده است. پژوهش از نظر ماهیت، کیفی و از نظر هدف کاربردی است. جهت استخراج مبانی فلسفۀ میانفرهنگی، از روش توصیف و تحلیل مبانی نظری و مصاحبه
های با صاحبنظران فلسفۀ میانفرهنگی استفاده شد. ابزار گردآوری داده
های پژوهش در این قسمت، مصاحبۀ نیمهساختاریافته بود. بدین منظور، نمونه مورد نظر به صورت هدفمند از میان شش نفر از صاحبنظران فلسفۀ میان
فرهنگی که دارای کتاب و مقاله در این زمینه بودند، انتخاب شد. برای پاسخ به پرسش دلالت
های تربیتی، از روش تحلیلی ـ استنتاجی استفاده شد. یافته
ها نشان داد، مبانی فلسفۀ میانفرهنگی در بحث هستی
شناسی شامل دو مؤلفه ساختار متحول و متکثر هستی، و معنای متکثر زندگی؛ در بحث معرفت
شناسی شامل چهار مؤلفه منتشربودن حقیقت، خودشناسی و دیگرشناسی، مفاهمه از طریق گفتوگوی مبتنیبر استدلال، و برخورداری از ساحتی کثرت
گرایانه؛ و در بحث مبانی انسان
شناسی آن شامل چهار مؤلفۀ پیوستگی انسان با طبیعت، اجتماعیبودن انسان، برخورداری انسان از آزادی و مسئولیت اجتماعی، و برخورداری ذاتی انسان از فکر و فلسفه؛ و در نهایت در مبحث ارزش
شناسی دربرگیرندۀ چهار مؤلفه برخورداری از ساحتی نسبی
گرایانه، برخورداری از ساحتی کثرت
گرایانه، برخورداری از ساحتی استکبارستیزانه، و برخورداری از ساحتی زیبایی
شناسانه است. مبانی فلسفۀ میانفرهنگی که مورد تأیید اسلام نیز بودند، شامل هشت مبنای اجتماعیبودن انسان، مسئولیت
پذیری اجتماعی، عدالت، استکبارستیزی، رواداری، اندیشه
ورزی، تفاهم، و گفتوگوست که دلالت
های تربیتی در سه حیطه اهداف، اصول و روش
ها براساس آنها استخراج شدند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دلالتهای تربیتی،تربیت اجتماعی اسلامی،فلسفۀ میانفرهنگی،کتابهای مطالعات اجتماعی،دوره ابتدایی ایران،
عنوان انگلیسی
Socio-Islamic training indications according to philosophy of intercultural basics in social studies books during elementary school in Iran
چکیده انگلیسی مقاله
This study has been implemented to clarify Socio-Islamic Training indications according to philosophy of intercultural basics in social studies books during elementary school in Iran. The mentioned study is practical due to nature, qualification and target. Descriptive method and theoretical principal analysis and interview with well-known experts of philosophy have been utilized to extract intercultural philosophy principal. Semi- structured interview was the method to gather data in this section. Because of that, intended experts of intercultural philosophy that is, six theoreticians, were selected who own a book or an essay. Analysis- inferential method was used to answer training indication questions. The Findings shows that intercultural philosophy principles include two components on ontology such as evolved structure and existence pluralistic; the meaning of life pluralistic in epistemology includes four components; distributed truth, self–analysis and analysis of other, understandings by conversation due to reasoning and also having pluralistic nature. Beside that Anthropology principal consists of four components too; adherence of human to nature, socialized human being, having freedom and social responsibility, innate possessing of thought and philosophy by human and eventually, in analysis of merit there are four components; possessing relativity nature, possessing pluralistic nature, possessing anti-capitalism nature and having aesthetics nature. Principals of Intercultural philosophy is confirmed by Islam includes eight bases for human, such as being socialized, social responsibility, justice, anti-capitalism, tolerance, intellectualism, mutual understanding and converse in way that training indication has been extracted in three areas including goals, basics and methods.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
دلالتهای تربیتی,تربیت اجتماعی اسلامی,فلسفۀ میانفرهنگی,کتابهای مطالعات اجتماعی,دوره ابتدایی ایران
نویسندگان مقاله
فهیمه نصیری |
دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
طیبه ماهروزاده |
دانشیار و عضو هیئتعلمی گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
مریم بناهان |
استادیار و عضو هیئتعلمی گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://rc.isu.ac.ir/article_76189_37f20ed557e3909304596acfa180e415.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات