این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
اندیشه مدیریت راهبردی
، جلد ۲۹، شماره ۱، صفحات ۳۴۲-۳۱۹
عنوان فارسی
تدوین معیارهای اخلاق حرفهای برای رسانه ملی بر مبنای آموزههای اسلامی با تأکید بر کتاب معراجالسعاده
چکیده فارسی مقاله
یکی از مهمترین وجوه دین اسلام، گرایشدادن بشر به سمت رعایت اخلاق حسنه است. رسانه دینی اخلاقگرا رسانهای است که با علم به تمامی اقتضائات رسانههای مدرن، از این ابزار برای ترویج اخلاق در مخاطبان مبتنیبر آموزههای اسلامی استفاده میکند. اصلیترین هدف این پژوهش ضرورت و اهمیت تدوین معیارهای اخلاق حرفهای برای رسانه ملی بر مبنای آموزههای اسلامی است. در اخلاق اسلامی چهار شیوه برای پرداختن به مباحث اخلاقی وجود دارد: عرفانی، فلسفی، روایی و تلفیقی. در این پژوهش «رویکرد تلفیقی» برای پرداختن به مباحث اخلاقی از منظر اسلام برگزیده شده است و این مهم با استفاده از کتاب «معراجالسعاده» نوشته ملااحمد نراقی پی گرفته شده است. روش پژوهش در این مقاله «نظریه زمینهای» است. در همین راستا ابتدا معیارهای اخلاقی رسانه ملی از طریق مراجعه به حدود 120 منبع در حوزههای مرتبط با اخلاق و رسانه و براساس چهار کارکرد اصلی رسانه یعنی اطلاعرسانی، آموزشی، ارشادی و سرگرمی استخراج شدند. سپس با طی مراحل سهگانه کدگذاری باز، محوری و گزینشی و یافتن مفاهیم و مقولات متناسب از این منابع، گزارههای پژوهش که ارائهدهندۀ معیارهای اخلاق حرفهای برای رسانه ملی از منظر آموزههای اسلام هستند، به دست آمد. براساس نتیجۀ پژوهش، مرکزیترین مقوله برای معیارهای اخلاقی رسانه ملی مقوله «عدالت» است و یک رسانۀ اخلاقگرای اسلامی رسانهای است که مخاطبان خود را با سوقدادن به اعتدال به سمت اخلاق حسنه گرایش میدهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اخلاق حرفهای رسانه،اسلام،اعتدال،رسانه ملی،نظریه زمینهای،
عنوان انگلیسی
Formulation of professional morals’ criteria for national media based on islamic training and focused on Meraj alsa’da book
چکیده انگلیسی مقاله
One of the most important side of Islam Religion is attracting human being toward morality. Religious moralistic media is the media not only be aware of all requirements for modern media but also using that element for propagating morals based on religious doctrine. Accordingly, formulating professional moral criteria for national media based on Islamic doctrine is significant and necessary that considered as the main target in this study. There are four ways to elaborate morality discussions: philosophical, mystical, narrative and integrative approach that is selected for accomplishing moral discussion due to Islam and is followed via Meraj alsa'da book, written by Mola Ahmed Naraghi. The method in this study is "grounded theory" approach. Accordingly, moral criteria of national media are firstly extracted from 120 sources of related era to morality and media and based on four main elements such as informing, training, guiding and entertainment, then the statements for this study is achieved by paving the path of triple parameter including open oriented and selective coding and finding concepts and appropriate items in a way that shows professional moral criteria for national media due to Islam doctrine. Accordingly, it is concluded that the central item for moral criteria of national media is justice and Islamic morality.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اخلاق حرفهای رسانه,اسلام,اعتدال,رسانه ملی,نظریه زمینهای
نویسندگان مقاله
محمدعلی هرمزیزاده |
استادیار و عضو هیئتعلمی دانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه صداوسیما، تهران، ایران.
محمدحسین ساعی |
استادیار و عضو هیئتعلمی دانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه صداوسیما، تهران، ایران.
محمدصادق باطنی |
دانشجوی دکتری رشته ارتباطات، دانشکده علوم ارتباطات و دانششناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://rc.isu.ac.ir/article_76191_2092502dad84b9f603b66da76e556695.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات