این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
اندیشه مدیریت راهبردی
، جلد ۲۸، شماره ۲، صفحات ۵۶۷-۵۳۵
عنوان فارسی
نمایانی پژوهشهای اسلامی مرتبط با ادیان توحیدی در قرن بیستویکم در رسانههای اجتماعی
چکیده فارسی مقاله
پهدف پژوهش حاضر مصورسازی مقالات ادیان توحیدی یا ابراهیمی شامل سه دین اسلام، مسیحیت و یهودیت به منظور کشف و دیداریسازی موضوعات مورد تأکید در پژوهشهای دینی است. نوع پژوهش حاضر کاربردی با رویکرد علمسنجی است که با استفاده از روش تحلیل همواژگانی انجام شده است. جامعه پژوهش شامل مقالههای مرتبط با هریک از ادیان مذکور است که در طول قرن بیستویکم در پایگاه وب علوم نمایه شدهاند. یافتهها نشان داد چهار خوشۀ شکلگرفته در حوزۀ اسلام بر سنتها و تفکرات اسلامی، اسلامهراسی، تجارت و امور مالی از منظر اسلام، و کشورهای اسلامی تأکید دارد. استفاده از بستر رسانههای اجتماعی در بازتاب اسلام ناب ضرورت مییابد. در همین راستا پژوهشهای اسلامی به لحاظ بازتاب در رسانههای اجتماعی و استنادهای دریافتی مورد بررسی بیشتر قرار گرفتند. یافتهها نشان داد از 27143 مقالۀ نمایهشده مرتبط با پژوهشهای اسلامی در وب علوم، 4829 مقاله در 16 رسانه اجتماعی بازتاب داشتهاند. فعالترین کاربران توییتر، فیسبوک، رسانههای خبری و اسناد سیاسی از کشورهای امریکا، انگلستان و استرالیا هستند. از میان کشورهای مسلمان، کاربران اندونزیایی فعالترین کاربران هستند. ایران از نظر تعداد مقالهها در رتبه هشتم قرار دارد. نمره آلتمتریک اثرگذارترین مقالههای داخلی و خارجی برابر با 768 و 73 است که اولی به موضوع اسلامهراسی و دومی به روزهداری پرداخته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مصورسازی،پژوهشهای اسلامی،یهودیت،مسیحیت،رسانههای اجتماعی،دگرسنجههای آلتمتریک،
عنوان انگلیسی
Representation of the Research on Abrahamic Religions in the Twenty-first Century in social media
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:
The present study aims to visualize the research articles on monotheistic/Abrahamic religions
, including Islam, Judaism, and Christianity, to identify and picture the subjects addressed in religious studies in the 21st century.
Method:
This is applied research adopting a scientometrics approach in doing co-word analysis. The research population consists of all WoS-indexed articles on monotheistic religions
published in the 21st century.
Findings:
The results revealed four subject clusters of Islamic studies, including Islamic traditions and thoughts, Islamophobia, business and financial affairs in Islam, and Islamic countries. The research on Christianity appeared to focus on Christianity connections with other religions, including Judaism and Islam, and Christian thoughts and beliefs. The research on Judaism clustered was around the Jewish population, the role of women and family, and the connection of Judaism with Christianity and the Holocaust. It seems that interfaith interactions and beliefs are a shared research interest in monotheistic religion studies. While a cluster of Islamic studies focuses on Islamophobia, war, and terrorism, the natural face of Islam is not accurately represented in social media. In this regard, Islamic studies received more traditional and social citations. Findings showed that out of 27143 indexed articles related to Islamic research on the WoS, 4829 articles were reflected in 16 social media. The results also showed that the most active Twitter, Facebook, news media, and policy documents are USA, England, and Australia. Among the Islamic nations, Indonesians are the most active users of social media. Iran ranks eighth in terms of the number of articles. The altmetric scores of the most cited Iranian and non-Iranian articles were 768 and 73, respectively. The subject of the former was Islamophobia, and the latter addressed fasting in Islam. Conclusion: The significance of the study lies in the insights it provides for religious and research policymakers to use the context of social media, rather than filtering them, in promoting the subjects addressed in the research articles.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مصورسازی,پژوهشهای اسلامی,یهودیت,مسیحیت,رسانههای اجتماعی,دگرسنجههای آلتمتریک
نویسندگان مقاله
فروغ رحیمی |
استادیار و عضو هیئتعلمی گروه مدیریت اطلاعات و مرکز اطلاعرسانی علوم و فناوری، شیراز، ایران
مریم جهانگیری |
کارشناسارشد علم اطلاعات و دانششناسی و کارشناس مسئول پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، شیراز، ایران
نشانی اینترنتی
https://rc.isu.ac.ir/article_76099_b8d1d6aa66b2cbc5dcc1e3946278bf8c.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات