این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اندیشه مدیریت راهبردی، جلد ۲۸، شماره ۲، صفحات ۶۵۲-۶۲۹

عنوان فارسی نقش شبکه‌های اجتماعی در باورپذیری مذهبی جوانان تهران مطالعه موردی: مراسم اربعین
چکیده فارسی مقاله پژوهش با هدف شناسایی نقش شبکه‌های اجتماعی در باورپذیری مذهبی جوانان تهران مطالعه موردی مراسم اربعین انجام شده است. در بخش کمّی جامعه آماری شامل دو گروه از جوانان ساکن شهر تهران عضو شبکه‌های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام هستند شامل افرادی که در مراسم پیاده‌روی اربعین سال 1398 شرکت کرده‌اند و گروهی که شرکت نکرده‌اند. در نهایت نتایج حاصل از توزیع پرسش‌نامه در بین 388 نفر مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. در بخش کیفی جامعه آماری شامل روزنامه‌نگاران، پژوهشگران حوزه عاشورا و کارشناسان مسائل مذهبی و دینی است که پس از مصاحبه با 11 نفر، اشباع نظری حاصل شده است. یافته‌های کمّی نشان‌دهندۀ اثرگذاری و ارتباط مستقیم و معنادار در میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی توسط جوانان تهران و آگاهی، اعتقاد و افزایش عواطف دینی آنان نسبت به شرکت در مراسم اربعین است. نتایج بخش کیفی پژوهش بیانگر جلب توجه جهان به عظمت قیام و فلسفه ایستادگی امام سوم شیعیان است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شبکه‌های اجتماعی،تلگرام،اینستاگرام،باورپذیری مذهبی،مراسم اربعین حسینی،

عنوان انگلیسی The Role of Social Networks in the Religious Belief of Tehran Youth (Case Study: Arbaeen Ceremony)
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to identify the role of social networks in the religious beliefs of Tehran's youth. Case study: Arbaeen ceremony. The combined research method includes qualitative and quantitative methods. Social are Telegram and Instagram (people who participated in the Arbaeen walk in 1398 and the group that did not participate), which finally analyzed the results of the distribution of the questionnaire among 388 people. Quantitative findings show the impact and direct and significant relationship in the use of social networks by young people in Tehran and their awareness, belief and increase in religious emotions to participate in the Arbaeen ceremony. The results of the qualitative part of the research indicate the world's attention to the greatness of the uprising and the philosophy of resistance of the third Shiite Imam. Arbaeen is considered the media of Ashura, and according to the findings, the media have shown the love and deepened the youth's desire for Arbaeen Hosseini. According to the interviewees, social networks in sharing content, live broadcast of the march, addressing different aspects of the Karbala uprising highlighted the unity among Muslims by publishing religious and cultural commonalities, and content and images related to the association of different Sunni groups and Gender, regardless of economic status, has had a positive effect and strengthened the credibility of young people towards the Arbaeen ceremony.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله شبکه‌های اجتماعی,تلگرام,اینستاگرام,باورپذیری مذهبی,مراسم اربعین حسینی

نویسندگان مقاله محمد جواد محسن زاده |
دانشجوی دکتری رشته فرهنگ و ارتباطات، دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

حسن درزبان رستمی |
استادیار دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

داود صفایی |
استادیار دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران،

سید محمود نجاتی حسینی |
استادیار جامعه‌شناسی دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://rc.isu.ac.ir/article_76102_020a21c7e2ff185e591273b401585dae.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات