این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اندیشه مدیریت راهبردی، جلد ۲۸، شماره ۲، صفحات ۷۰۵-۶۷۹

عنوان فارسی ترسیم آینده‌های معنوی و فرهنگی جوامع بشری در پارادایم ترنس‌مدرن مطالعه موردی: تحلیل گفتمان انتقادی فیلم «پرسی جکسون و دزد صاعقه»
چکیده فارسی مقاله درحالی‌که ذهنیت دانشی و اجتماعی جوامع دانشگاهی بیشتر روی مطالعه پارادایم‌های مدرن و پُست‌مدرن مستقر است، در عرصه هنر و رسانه با سطح دیگری از آثار سینمایی مواجه هستیم که حاکی از بروز پارادایم متفاوتی از پارادایم‌های پیش‌گفته است و گزاره‌های نوینی را برای آینده‌های معنوی و فرهنگی جوامع بشری به تصویر می‌کشد. هنر با استمداد از رسانه، بازنمایی‌کننده و درعین‌حال متأثر از تفکر جهانی است که معانی و راه‌های ممکن نگریستن به جهان را پیش می‌نهد. این پژوهش درصدد بازنمایی نشانه‌های ماوراءالطبیعی پارادایم ترنس‌مدرنیسم در فیلم «پرسی جکسون و دزد صاعقه» ساخته کریس کلمبوس است. جست‌وجوی فراپیام فیلم، در چهارچوب نظریه تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف و با رویکرد پدام انجام شده است. به منظور شناسایی و صورت‌بندی مفاهیم و پیش‌فرض‌های ماوراءالطبیعیِ پارادایم ترنس‌مدرن، از روش توصیفی ـ تحلیلی استفاده شده است. یافته‌های این پژوهش حاکی از ظهور قلمرو معنایی جدیدی برای انسان ذیل پارادایم ترنس‌مدرن در هزارۀ سوم است که به بارزترین شکل می‌توان تأثیر آن را در سینمای هالیوود مشاهده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ترنس‌مدرنیسم،تحلیل گفتمان انتقادی،جوامع آینده،فیلم پرسی جکسون،ماوراءالطبیعه،

عنوان انگلیسی Mapping the spiritual and cultural futures of human societies in the transmodern paradigm (Case Study: Critical Discourse Analysis of “Percy Jackson and the Lightning Thief”)
چکیده انگلیسی مقاله While the knowledge and social mentality of academic societies is more based on the study of modern and postmodern paradigms, in the field of art and media we are faced with another level of cinematic works that indicate the emergence of a paradigm different from the aforementioned paradigms. Be and depicts new propositions for the spiritual and cultural futures of human societies. Using media, art is representative and at the same time influenced by global thinking, which suggests possible meanings and ways of looking at the world. Beyond the positive, interpretive and critical ideas of the modern-postmodern world, a considerable number of cinematic works present a new image of the cumulative presence of premodern spiritual-historical propositions with modern and postmodern cognitive-interpretive components as well as propositions. In order to identify and formulate the supernatural concepts and assumptions of the transmodern paradigm, a descriptive-analytical method has been used. The supernatural discourse represented in the film represents a new trans-modern paradigm. Discourse styles such as myth, savior and future are the most important components of the discourse that governs the film. These components cannot be reinterpreted in current and conventional governing discourses and must therefore be articulated in the new discourse; The discourse that we have mentioned in this research with a transmodern interpretation. The findings of this study indicate the emergence of a new semantic realm for humans under the transmodern paradigm in the third millennium, the most obvious effect of which can be seen in Hollywood cinema.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ترنس‌مدرنیسم,تحلیل گفتمان انتقادی,جوامع آینده,فیلم پرسی جکسون,ماوراءالطبیعه

نویسندگان مقاله مهدی یعقوبی |
دانشجوی دکتری رشته علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات ، تهران، ایران

علی اکبر فرهنگی |
استاد و عضو هیئت‌علمی گروه مدیریت رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات ، تهران، ایران

سید جمال الدین طبیبی |
استاد و عضو هیئت‌علمی گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات ، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://rc.isu.ac.ir/article_76104_b9593dcac284e663bb3917bb30fd2bd4.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات