این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
اندیشه مدیریت راهبردی
، جلد ۲۸، شماره ویژهنامه اول؛ دین، رسانه و سواد رسانهای، صفحات ۱۵۷-۱۲۷
عنوان فارسی
تعریف و واکاوی مفهوم سواد فضای مجازی و نسبت سواد رسانهای با آن
چکیده فارسی مقاله
همزمان با ورود به قرن 21 سیستمهای اطلاعاتی و ارتباطی بهطور فزایندهای دچار پیچیدگی و همهجانبه گرایی شدند و کلیه نظامهای اجتماعی زندگی بشر را متأثر از خود کردهاند و اکنون با گسترش فضای مجازی و زندگی حقیقی، بهتدریج فضای مجازی تبدیل به زیست دوم انسانها و امتداد زندگی آنها شده است و به همین دلیل نیاز به سواد دیگری فراروی ما قرار دارد تا بتوان با بهترین رویکرد در مواجهه با آن قرار گرفت و آن سواد فضای مجازی است. اگرچه برخی از اندیشمندان حوزه سواد رسانهای معتقدند سواد فضای مجازی، همان و یا بخشی از سواد رسانهای است، لکن این دو مقوله کاملاً مشابه نیستند و در برخی وجوه افتراق دارند. تصور میشود که این اختلافنظر برآمده از تقلیل تعریف برخی اندیشمندان از فضای مجازی و خطای آنان در تقلیل تعریف فضای مجازی به رسانه است حالآنکه نظام رسانهای تنها ذیل یکی از نظامهای فضای مجازی یعنی نظام فرهنگی اجتماعی میگنجد. روش پژوهش حاضر تحلیل مضمون است که در دو مرحله احصاء مفاهیم و مضامین اساسی نظریات و تعاریف سواد رسانهای و سواد فضای مجازی با مطالعات کتابخانهای و استخراج نظام موضوعات و مسائل سواد فضای مجازی مبتنی بر تعریف مختار صورت گرفته است. مقاله حاضر خاطرنشان میسازد مفهوم سواد فضای مجازی متمایز از سواد رسانهای بوده و با احصاء نظام مسائل سواد فضای مجازی آن را مورد بررسی و مداقه قرار میدهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سواد فضای مجازی،سواد رسانهای،نظام مسائل سواد فضای مجازی،نظامهای اجتماعی،خطمشی فضای مجازی،
عنوان انگلیسی
Define & Analysis of the concept of cyberspace literacy and the relationship between media literacy and it
چکیده انگلیسی مقاله
Literacy is a word whose meaning has changed throughout history in accordance with social needs. As we enter the 21st century, information and communication technologies have become increasingly complex and pervasive, affecting all social systems of human life. Now, with the expansion of cyberspace and real life, cyberspace gradually has become the second life of human beings and the extension of their lives. for this reason, we need another literacy to face it with the best approach, and that is cyber literacy. Although some thinkers in the field of media literacy believe that cyber literacy is the same as media literacy, but these two concepts are not exactly the same and differ in some respects. It is thought that this disagreement arises from the reduction of the definition of cyberspace by some thinkers and their mistake in simply looking at cyberspace as a medium, while cyberspace is only one of the media systems. The present study is a research using the method of thematic analysis in two stages of enumerating the basic concepts and themes of theories and definitions of media literacy and cyberspace literacy with library studies and extracting the system of cyberspace literacy issues and problems based on autonomous definition. Its purpose is to analyze the concept of cyberspace literacy, explain its distinction with media literacy and enumerate the system of its issues.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سواد فضای مجازی,سواد رسانهای,نظام مسائل سواد فضای مجازی,نظامهای اجتماعی,خطمشی فضای مجازی
نویسندگان مقاله
علی آزادی احمدآبادی |
دانشجوی کارشناسی ارشد پیوسته رشته معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق علیهالسلام و پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام
سعید فتحعلی |
دانشجوی دکتری رشته مدیریت دولتی گرایش رفتار سازمانی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات و پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام
عبدالکریم خیامی |
استادیار دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق علیهالسلام
نشانی اینترنتی
https://rc.isu.ac.ir/article_75913_8cf6978a801d61d64037f1abc7a9a761.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات