این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
اندیشه مدیریت راهبردی
، جلد ۲۸، شماره ویژهنامه اول؛ دین، رسانه و سواد رسانهای، صفحات ۲۲۵-۱۹۶
عنوان فارسی
شناسایی وظایف و الزامات اخلاقی رسانههای اسلامی در حوزه خبر و اطلاعرسانی NEW
چکیده فارسی مقاله
رسانهها نهادهایی هستند که با اصلاح آنها امید است تقوا در جامعه انتشار یابد و کل جامعه اصلاح شود. پژوهش در باب رسانههای اسلامی از سویی به دلیل شناسایی و ایجاد رسانههای منطبق بر جهانبینی و ارزشهای اسلامی و از سویی دیگر برای استفاده صحیح و حداکثری از توانمندیهای رسانه در مسیر تحقق آرمانهای الهی و درنهایت نیل به سعادت حقیقیِ دنیوی و اخروی امری ضروری است. اگرچه رسانهها کارکردهای مختلفی چون آموزش، تفریح و سرگرمی دارند، اما درمقایسهبا سایر بخشها، نیاز محسوستر به اخبار، اهمیت آن را دوچندان کرده است. میتوان گفت خبر و اطلاعرسانی مهمترین کارکرد رسانه درباره درگیری و هدایت افکار عمومی محسوب میشود. در پژوهش حاضر با استفاده از تحلیل محتوای کیفیِ آیات و روایات اسلامی و باتکیهبر درس تفسیر قرآن آیتالله جوادی آملی تلاش شده است تا مبنایی برای کارکرد اطلاعرسانی در رسانه تنظیم شود. نتایج بهدستآمده را میتوان در دو بخش وظایف و الزامات اخلاقی دستهبندی کرد. از مهمترین وظایف رسانههای اسلامی در حوزه اطلاعرسانی، میتوان به «تبیین هدف آفرینش انسان»، «تبیین نگاه انسان به دنیا»، «عقلانیکردن جامعه» و «ارائه رویکرد تحلیلی» اشاره کرد و از مواردی همچون «پرهیز از علم بیعمل و عمل بیعلم»، «پرهیز از رویکرد ماکیاولی»، «پرهیز از ریا و شهرتطلبی» و «عدم تجسس در امور دیگران» به عنوان اهم الزامات اخلاقی یاد کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رسانه اسلامی،کارکرد خبر و اطلاعرسانی،الزامات اخلاقیِ رسانه،اخلاق اسلامی در اطلاعرسانی،
عنوان انگلیسی
Identifying the ethical duties and requirements of Islamic media in the field of news and information
چکیده انگلیسی مقاله
The media are institutions that, by reforming them, hope to spread piety in society and reform the whole society. Research on Islamic media on the one hand due to the identification and creation of media in accordance with the worldview and Islamic values and on the other hand for the correct and maximum use of media capabilities to achieve divine ideals and ultimately achieve true worldly and hereafter happiness It is essential. Although the media has various functions such as education, entertainment and recreation, But compared to other sectors, the more tangible need for news has doubled its importance. It can be said that news and information is the most important function of the media about engaging and guiding public opinion. In the present study, by analyzing the qualitative content of Islamic verses and hadiths and relying on the course of Qur'anic exegesis by Ayatollah Javadi Ameli, an attempt has been made to establish a basis for the function of information in the media. The obtained results can be classified into two parts: duties and ethical requirements. Among the most important tasks of the Islamic media in the field of information, we can mention "explaining the purpose of human creation", "explaining the human view of the world", "rationalizing society" and "providing an analytical approach”. He mentioned such things as "avoiding impractical science and ignorant action", "avoiding Machiavelli's approach", "avoiding hypocrisy and fame" and "not spying on the affairs of others" as the most important moral requirements.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
رسانه اسلامی,کارکرد خبر و اطلاعرسانی,الزامات اخلاقیِ رسانه,اخلاق اسلامی در اطلاعرسانی
نویسندگان مقاله
سید مهدی شریفی |
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
سیاوش صلواتیان |
استادیار گروه مدیریت رسانه، دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صدا و سیمای ج.ا ایران
حجت سلیم |
دانشجوی دکتری مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
https://rc.isu.ac.ir/article_75915_ed147055963bc765e1da1b4dc22cafe4.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات