این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
اندیشه مدیریت راهبردی
، جلد ۲۸، شماره ویژهنامه اول؛ دین، رسانه و سواد رسانهای، صفحات ۲۴۸-۲۲۶
عنوان فارسی
بررسی رابطه سواد رسانهای و کنشگری فعال دینی در عرصه مجازی (مطالعه موردی: طلاب علوم دینی)
چکیده فارسی مقاله
با ظهور رسانهها و گسترش دامنه نفوذ آنها در قلمروهای مختلف فردی و جمعی انسانها در حوزههای مختلف فکری، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، سواد رسانهای بیشازپیش مهم شده است. در پیوند میان رسانهها و دین میتوان از طلاب علوم دینی بهعنوان یکی از کاربران مهم و مؤثر فضای مجازی یاد کرد. پژوهش حاضر در پی کشف رابطه سواد رسانهای و کنشگری مجازی فعال طلاب علوم دینی است. روش نمونهگیری تصادفی و حجم نمونه 322 نفر و دادهها بهوسیله پرسشنامه سواد رسانهای (فلسفی،1393) و پرسشنامه استاندارد محقق ساخته کنشگری فعال در عرصه مجازی مورد استفاده و مطالعه واقع شدند. نتایج نشان میدهد میان سواد رسانهای (و تمام زیرمقیاسهای آن) با کنشگری فعال مجازی رابطه مثبت معنادار(P ≤ 0/05, r=0/6) وجود دارد. همچنین 78 درصد نمونه آماری اذعان کردهاند که سواد رسانهای برایشان مهم و مفید است و بدون تردید میتوان از آن در کنشگری فضای مجازی در راستای اهداف دینی استفاده کرد. بر اساس نتایج لذا باید با باورمندی به نقش سواد رسانهای در ارتقاء کمّی و کیفی کنشگری فعال، نسبت به برنامهریزی در این زمینه و استفاده مطلوب از نقش سواد رسانهای در خدمت به دین، عنایت و اهتمام ویژهای مبذول داشت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سواد رسانهای دینی،کنشگری مجازی فعال،طلاب علوم دینی،
عنوان انگلیسی
Investigating the relationship between media literacy and active religious activism in the virtual arena (Case Study: Students of Religious Sciences)
چکیده انگلیسی مقاله
With the advent of the media and the expansion of their sphere of influence in the various individual and collective realms of human beings in various intellectual, cultural, social and political fields, media literacy has become more and more important. In the connection between media and religion, students of religious sciences can be mentioned as one of the important and effective users of cyberspace. The present study seeks to explore the relationship between media literacy and active virtual activism of religious students. Random sampling method and sample size of 322 people, and data were used and studied by the Media Literacy Questionnaire (Philosophical, 2014) and the standard researcher-made questionnaire active in the virtual field. The results show that there is a significant positive relationship (r = 0.61,) between media literacy (and all its subscales) with virtual active activism. In the end, 78% of the statistical sample admitted that media literacy is important and useful for them and can undoubtedly be used in cyberspace activism for religious purposes. In the end, 78% of the statistical sample admitted that media literacy is important and useful for them and can undoubtedly be used in cyberspace activism for religious purposes.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سواد رسانهای دینی,کنشگری مجازی فعال,طلاب علوم دینی
نویسندگان مقاله
محمدحسین شعاعی |
استادیار گروه ارتباطات و تبلیغ دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع).
نشانی اینترنتی
https://rc.isu.ac.ir/article_75916_953412a5d5817c5a0421d24dbdc95516.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات