این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
اندیشه مدیریت راهبردی
، جلد ۲۸، شماره ویژهنامه اول؛ دین، رسانه و سواد رسانهای، صفحات ۳۶۷-۳۲۹
عنوان فارسی
بایستههای مدیریت شایعات در روابط سازمانی از منظر قرآن کریم
چکیده فارسی مقاله
هدف این پژوهش، شناسایی بایستههای مدیریت شایعات در روابط سازمانی از منظر قرآن کریم است. شایعه، حقیقتی برخاسته از ارتباطات رسمی و غیررسمی است. این پدیده، مشتمل بر گزاره تأییدنشدهای است که از فردی به دیگری منتقل میشود، اغلب برخاسته از گمان اشخاص بوده یا بر دلیل محکم استوار نیست و ممکن است خلاف واقع باشد. بنابراین مواجههای مطلوب میطلبد. پرسش اصلی پژوهش آن است که بایستههای مدیریت شایعات در روابط سازمانی از دیدگاه قرآن کریم چیست؟ روش پژوهش، تحلیل مضمون استقرایی است که طی آن دادههای لازم از قرآن کریم جمعآوری و مضامین پایه، سازماندهنده و فراگیر شناسایی شد. مهمترین یافتهها در مواجهه با شایعات عبارتاند از: پیشگیری از نشر اخبار انحرافی، حصول یقین در اقدامات بنیادین، جلوگیری از ضرر احتمالی، شفافیت موضع در برابر انحرافات، هوشیاری نسبت به مظاهر فریب، حفظ حرمتها و پیوندها، برخورد مقتدرانه با عوامل تهدید و...؛ مهمترین یافتهها در ایجاد شایعات نیز عبارتاند از: اجتناب از تضییع حقوق دیگران، رعایت صداقت گفتاری، صیانت از شایعات. براساس بررسی یافتهها، بایستهها بهمقتضای جایگاههای مواجهه پیشینی، مواجهه پسینی و ایجاد، ضروری تلقی میشوند. برخی بایستهها در شرایط ویژه ضرورت یافته و دسته دیگر بین بعضی موقعیتها مشترکاند. همچنین در مواجهه با شایعات، اطلاع از صدق یا کذب شایعه و در ایجاد شایعات، ماهیت واقعی یا غیرواقعی آن، در تعیین بایستهها مؤثر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شایعه،بایستهها،ارتباطات،مدیریت،انبیاء،قرآن کریم،
عنوان انگلیسی
Rumors management requirements in organizational relationships; From the perspective of the Holy Quran
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study is to identify the needs of rumor management in organizational relationships from the perspective of the Holy Quran. Gossip is a fact of formal and informal communication. This phenomenon includes an unapproved proposition that is passed from one person to another, It often arises from people's suspicions, or is not based on solid evidence And it may be untrue, so it requires a favorable confrontation. The main question of the research is what are the requirements of rumor management in organizational relations from the perspective of the Holy Quran? The research method is inductive theme analysis during which the necessary data from the Holy Quran were collected and the basic, organizing and comprehensive themes were identified. The most important findings in the face of rumors are: preventing the publication of deviant news, ensuring certainty in fundamental actions, preventing possible harm, transparency of the position against deviations, awareness of the manifestations of deception, maintaining sanctities and links, dealing authoritatively with Threat factors and ...;The most important findings in creating rumors are: avoiding the violation of the rights of others, observing honesty of speech, protection from rumors. Based on the findings, the requirements are considered necessary due to the positions of a priori exposure, posterior exposure and creation. Some requirements are necessary in special circumstances and others are common to some situations. Also, in the face of rumors, knowing the truth or falsity of a rumor and in creating rumors, its true or unreal nature, is effective in determining the requirements.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
شایعه,بایستهها,ارتباطات,مدیریت,انبیاء,قرآن کریم
نویسندگان مقاله
اکرم گودرزی |
استادیار گروه معارف اسلامی و علوم تربیتی دانشگاه امام صادق علیهالسلام، تهران، ایران
منا افضلی قادی |
دانشجوی دکتری معارف اسلامی و مدیریت آموزشی دانشگاه امام صادق علیهالسلام، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://rc.isu.ac.ir/article_75920_b14fd96f17271e5cbc8e414c9a0aa5f5.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات