این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اندیشه مدیریت راهبردی، جلد ۲۷، شماره ۱، صفحات ۳۲۳-۳۵۶

عنوان فارسی نقش تعدیل‌کننده سواد رسانه‌ای در رابطه سطح سلامت خانواده و مشکلات هیجانی- رفتاری نوجوانان
چکیده فارسی مقاله امروزه رسانه‌ها از جمله مهم‌ترین ابزارهای رشد و یا انحطاط جامعه محسوب می‌شوندکه در زمینه سلامت محیط خانواده، پرورش و تغییر رفتارها و هیجان‌های نوجوانان تأثیر بسزایی دارند و لذا آموزش استفاده صحیح از این ابزار ضروری است. از سوی دیگر سلامتمحیطخانوادهو محتوای یادگیری‌هایاولیه،اهمیتزیادیدرتشکیل هویتوشخصیتنوجواندارد وشکل‌دهنده رفتارهاوروابطبین فردیاست. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش متغیر تعدیل‌کننده سواد رسانه‌ای در رابطه سطح سلامت خانواده و مشکلات هیجانی - رفتاری نوجوانان می‌باشد. نمونه موردنظر با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شده و در مجموع نمونه‌ای با حجم 310 دانش‌آموز دختر (18-15 ساله) موردمطالعه قرار گرفتند. نتایج حاکی از آن بود که سواد رسانه‌ای در رابطه دو متغیر نام‌برده به طور مثبت تعدیل ایجاد می­کند و سبب افزایش این ارتباط می‌شود؛ به‌نحوی‌که هرچه میزان سواد رسانه‌ای شخص افزایش یابد، میزان سلامت خانوادگی افزایش یافته و در نتیجه مشکلات رفتاری–هیجانی او کاهش می‌یابد. نتیجه دیگر این پژوهش نشان داد سلامت خانواده می‌تواند مشکلات هیجانی، سلوک، بیش‌فعالی و رفتارهای جامعه‌پسند را پیش‌بینی کند و میان آنها رابطه معنادار وجود دارد. البته این رابطه درباره سلامت خانواده با مشکلات ارتباطی معنادار نیست.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سواد رسانه‌ای،سلامت خانواده،مشکلات هیجانی - رفتاری،نوجوانان،

عنوان انگلیسی the Moderating Role of Media Literacy in the Relationship between Family Health Level and Emotional-Behavioral Problems of Adolescents
چکیده انگلیسی مقاله Today, the media is one of the most important tools for human growth or development and has a great impact on the health of the family environment and on nurturing and changing the adolescents’ behaviors and emotions. It is highly necessary, therefore, to train the society in the proper use of these tools. On the other hand, the health of the family environment and the content of early learning are very important in the formation of adolescent identity and personality and they shape behaviors and interpersonal communications. The aim of the present study is to investigate the role of media literacy variable in the relationship between family health and adolescent emotional-behavioral problems. The sample was selected by multi-stage cluster sampling method and a total sample of 310 female students (15-18 years old) was studied. The results showed that media literacy in the relationship between the two variables positively moderates and increases this relationship, so that, as the level of media literacy of a person increases, the level of family health increases and as a result, behavioral-emotional problems are reduced. Another finding of this study is that family health could predict emotional problems, behavior, hyperactivity, and social behavior, and that there is a significant relationship between them. However, this relationship is not meaningful when it concerns family health with communicative problems.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله سواد رسانه‌ای,سلامت خانواده,مشکلات هیجانی - رفتاری,نوجوانان

نویسندگان مقاله نجمه رضاداد |
کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد.

محمدحسین شعاعی |
استادیار گروه ارتباطات و تبلیغ دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع).


نشانی اینترنتی https://rc.isu.ac.ir/article_75523_66d199fcebe8dffa68f7569ef393b827.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات