این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
اندیشه مدیریت راهبردی
، جلد ۲۶، شماره ۲، صفحات ۲۵-۷۴
عنوان فارسی
پویانمایی تلویزیونی در ایران: به سوی مدلی برای سیاستگذاری از توصیف مسئله تا تجویز راهکار
چکیده فارسی مقاله
ادبیات صنایع خلاق یکی از الگوهای پیشرو در سیاستگذاری فرهنگی و اقتصاد فرهنگ در دنیا است که تقریباً از ابتدای قرن حاضر در کشورهای مختلف دنیا توسط دولتها و دیگر کنشگران سیاستی در حوزه فرهنگ در حال اجرا است. پویانمایی بهعنوان یکی از قالبهای رسانهای پردرآمد بیشازپیش مورد توجه سیاستگذاران واقع شده است. اما در کشور ما در قدم اول، برای طراحی و اجرای هرگونه سیاست و تصمیم سیاستی، نیاز به شناخت دقیق از وضعیت کنونی برای دستیابی به شرایط مطلوب احساس میشود. این پژوهش برای نیل به این مهم، به صورتبندی دقیق و علمی از مسائل سیاستی و راهکارهای ممکن دستیابی به شرایط مطلوب تولید انبوه پویانمایی تلویزیونی در ایران از طریق مصاحبه با خبرگان این عرصه و تحلیل مضمون آن، پرداخته است.
در نتایج این تحقیق در جستجوی عوامل بازدارنده و موانع پیشرفت پویانمایی به سه مؤلفه اصلی دست یافتیم؛ از یکسو اشتباهات و ضعفهای سیاستگذاران و مدیران این عرصه باعث ایجاد آفتها و بروز مسائلی شده، و از سوی دیگر تولیدکنندگان و دیگر کنشگران خصوصی نیز دچار ضعفهای بنیادین هستند که توانایی و قوت رشد را از دست دادهاند، و همچنین عوامل ساختاری که ریشه در فرهنگ و ساختارهای اجتماعی دارند نیز مزید بر علت شده است. راهکارهای ارائهشده توسط نخبگان به 6 دسته اصلی با عنوانهای ایجاد متولی کلان، بازار آزاد، اصلاح نظام آموزشی، پژوهش و ایجاد شتابدهندهها دستهبندی شدند که در نهایت، این تحقیق مدلی مطلوب برای سیاستگذاری پویانمایی تلویزیونی در ایران با استفاده از نکات ارائهشده در مصاحبهها ارائه کرده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پویانمایی،سیاستگذاری فرهنگی،صنایع خلاق،صنایع فرهنگی،سیاست هنری،انیمیشن،
عنوان انگلیسی
TV Animation in Iran: toward a Policy-Making Model from Problem Description to Solution
چکیده انگلیسی مقاله
“Creative industries” literature is one of the pioneer models in the world's cultural policy- making and culture economics being developed by governments and other policy agencies since approximately the beginning of the current century. As a lucrative and efficient media type, animation has increasingly impressed the policymakers. To achieve the ideal situation in Iran, it is necessary to have a holistic and precise view of the current situation before starting any planning or formulating policies. This research, therefore, has dealt with the issue of mass producing animation in Iran at a global scale through a scholarly method by interviewing different actors and agencies in Iranian animation industry followed up with their theme analysis.
The results show that there are three major obstacles that prevent the development of Iranian animation industry, namely governmental, promoters’ and structural factors. The solutions are categorized in six basic groups: forming a macro-supervisory organization, creating a free market, reforming the educational system, conducting research, and developing accelerators. Eventually, an ideal model of policy-making in television animation production has been presented.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
پویانمایی,سیاستگذاری فرهنگی,صنایع خلاق,صنایع فرهنگی,سیاست هنری,انیمیشن
نویسندگان مقاله
سید مجید امامی |
استادیار گروه فرهنگ و دولت دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق علیه السلام
عباس قائمی |
دانشجوی کارشناسی ارشد معارف اصلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق علیه السلام
نشانی اینترنتی
https://rc.isu.ac.ir/article_2822_d5754c2dbfe9e5173058bc1e23d89e2e.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات