این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
اندیشه مدیریت راهبردی
، جلد ۲۵، شماره ۱، صفحات ۱۵۷-۱۹۲
عنوان فارسی
تحلیل پدیدارشناسانه باورهای دینی دانشآموزان و ارائه راهکارهایی برای کاهش چالشها و آسیبهای موجود
چکیده فارسی مقاله
پی
بردن به خلأهای اعتقادی، اخلاقی، عاطفی و معنوی توسط والدین و دستاندرکاران تربیت میتواند زمینه مساعدی برای شکلدهی، شکلگیری هویت دینی نوجوانان و کاهش آسیبهای رو به فزون در این حوزه و تقویت دینباوری در آینده باشد. پژوهش حاضر با هدف واکاوی عمیق در معنی و مفهوم باورهای دینی دانشآموزان پایه هشتم، بازنمایی درک و تجربه زیسته این افراد از دین و عوامل مؤثر در شکل
گیری آن و ارائه راهکارهای راهبردی برای کاهشهای آسیبهای موجود انجام شده است. بدینمنظور و با توجه به ظرفیت شگرف رویکردهای کیفی و بهویژه روش پدیدارشناسی، از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شد که در شانزدهمین مصاحبه با دانشآموزان پایه هشتم که با روش نمونه
گیری هدفمند انجام شد، به حالت اشباع رسید و داده
های حاصل با راهبرد کُلایزی تحلیل شد. یافتهها حاکی از آن است که دانشآموزان مورد مطالعه، نسبت به باورهای دینی، نگاهی احساسی و به دور از درک اولویتهای دینی داشته و بصیرتافزایی دینی از طریق مباحثه بر اصول بنیادینی نظیر، «وسیله بودن عبادت برای شکلگیری عبودیت» و «معیار قضاوت نبودن اشخاص در شناسایی حق یا باطل»، بیش از پیش ضرورت دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پدیدارشناسی،باورهای دینی،نوجوانی،دینباوری،هویت دینی،پژوهش کیفی،
عنوان انگلیسی
Phenomenological Analysis of the Religious Beliefs of Students and Offering Strategies for Reducing Challenges and Existing Injuries
چکیده انگلیسی مقاله
Discovering the ideological gaps, moral, emotional and spiritual by parents and upbringing practitioners can make a favorable context for shaping, forming identity religious in adolescents and reduce the increasing damages in this sphere and strengthen the religion belief in future. The aim of present study is deep explore in meaning and the concept of religious belief in eighth grade students has been done. Representation and understanding this people’s lived experience and affecting factors in forming and offering the guideline strategies for reducing the present damages is considered. For this purpose and according to the fanciful capacity of qualitative approaches especially phenomenology of semi-structured interviews with students at the sixteenth interview with eighth grade students was used. The method was purposeful sampling and saturation is appeared and data results were analyzed with the seven stage Collizzi. The findings show that these students have got sensational view to religious belief and they couldn’t understand the religious priority. results also indicate that their religious belief are appeared in four groups , including “ belief” , “ religious feelings”, “ religious activities” , “ thinking and religious knowledge “.what was extracted from interviews indicated that students described three main issues including “ learning environment and teachers” ,” the role of families and parents” , “ media and advertising methods in society” and they believed that these three main issues are the factors of debilitation or amplification of religious belief in their opinion.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
پدیدارشناسی,باورهای دینی,نوجوانی,دینباوری,هویت دینی,پژوهش کیفی
نویسندگان مقاله
حسین مکیلانی |
دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته تحقیقات آموزشی دانشگاه تهران
کمال درانی |
استاد گروه روشها و برنامه های درسی- دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران
کیوان صالحی |
استادیار گروه روشها و برنامههای آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
https://rc.isu.ac.ir/article_2265_61dd6a0865775bd16dd162f4e3c3581a.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات