این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
اندیشه مدیریت راهبردی
، جلد ۲۳، شماره ۱، صفحات ۸۱-۱۰۸
عنوان فارسی
بررسی نیمرخ مؤلفههای دینداری و تأثیرپذیری دینی مخاطبان فیلمهای جشنواره رویش
چکیده فارسی مقاله
سینما و فیلم بهعنوان محصول محتوایی آن، بهعنوان یک ابزار فرهنگی انتقال پیام نقش قابل توجهی در برآوردن اهداف سیاستگذاران فرهنگی جامعه دارد. بهتبع در جوامع دینی یکی از روشهای حفظ و ارتقاء ارزشهای دین، انتقال پیامهای دینی از طریق ابزارهای فرهنگی از جمله فیلم است. در این نوشتار ابتدا ابعاد دینداری بر اساس مدل پنجبعدی گلاک و استار مشخص گردیده و میانگین دینداری مخاطبان بر اساس ابعاد پنجگانه این مدل مشخص شد. فیلمها نیز بر اساس میزان تأثیرگذاری در هر یک از ابعاد دینداری بر مخاطب مورد بررسی قرار گرفتند. با استفاده از پیمایش از 533 نفر از تماشاگران 1593 پرسشنامه حاصل گردید که مخاطبان در آن میزان دینداری خود و تأثیری که فیلمهای جشنواره در هر یک ابعاد بر آنها گذارده بود را نمره دهی کردند. بررسی نیمرخ دینداری مخاطبان نشان میدهد که میانگین دینداری آنان در همه ابعاد در حد متوسط بوده ولی در بعد دانش دینی قویتر از سایر ابعاد و در بعد اعتقاد دینی ضعیفتر است. میانگین تأثیرپذیری آنان از فیلمها نیز نشان میدهد که افراد بیشترین تأثیر را در ایجاد حس معنوی و افزایش معلومات دینی از فیلمها گرفتهاند، پس بیشترین تأثیرپذیری در گرایش به کاربست دین در زندگی روزمره، تقویت اعتقادات و در نهایت گرایش به انجام مناسک دینی بوده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سینمای دینی،دینداری،تأثیرپذیری دینی،جشنواره فیلم دینی رویش،
عنوان انگلیسی
The Study of Religiosity and Religious Influenceability Profile of Audiences of Rouyesh Film Festival
چکیده انگلیسی مقاله
Movies as a cultural means has an important role in attaining cultural policy of a society. Cinema industry and its products – movies- as a cultural instrument for message transmitting have a noticeable role in performing goals of cultural policies of a society. One way of preserving and promoting the religious values in societies, is the transmission of religious symbols through the cultural media like movies.
In this paper, based on Glack and Stark's religious dimensions, we determine the religiosity dimensions of audiences. Then we asked them to determine the religious affections of each film they watched. Therefore, using a survey from 533 audiences, 1593 questionnaire were attained in which responders scored their religiosity and the effectiveness of the movies they watched.
The results revealed that the religiosity of respondent were moderate, while their religious knowledge were upper and their religious beliefs were lower than the moderate.
The result showed that the average of religiosity of audiences in all components was midway but in the religious knowledge was stronger and in the religious beliefs was weaker than others. The average influence of audiences from movies showed that the greatest impact respectively were from creating a sense of spiritual, improving religious knowledge dimensions, tendency to referring to religion in doing daily tasks in life, improving their religious beliefs and tendency to doing religious rituals.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سینمای دینی,دینداری,تأثیرپذیری دینی,جشنواره فیلم دینی رویش
نویسندگان مقاله
حامد بخشی |
عضو هیئت علمی و استادیار جهاد دانشگاهی مشهد
فائزه اعظم کاری |
کارشناس ارشد جامعهشناسی و پژوهشگر گروه علوم اجتماعی جهاد دانشگاهی مشهد
نشانی اینترنتی
https://rc.isu.ac.ir/article_1937_394d88b37ef6456f74f2c55d3faddc42.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات