این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات مالی اسلامی، جلد ۲۹، شماره ۱، صفحات ۳۱۸-۲۸۷

عنوان فارسی طراحی الگوی ارزیابی اخلاق در سازمان‌‌های رسانه‌‌ای
چکیده فارسی مقاله هرچند سنجش اخلاق در یک سازمان رسانه‌ای ضروری به نظر می‌‌رسد، اما با چالش‌‌هایی جدی همراه است. دستیابی به الگویی که بتواند شاخص‌‌های دقیقی برای سنجش اخلاق در اختیار بگذارد، پیچیده است. این مقاله با نگاهی انتقادی به الگوهای ارزیابی سازمان‌‌ها، با بهره‌‌گیری از منطق صوری حاکم بر الگوی ارزیابی EFQM به ارائه مدلی کمّی برای سنجش اخلاق در سازمان رسانه‌‌ای می‌‌پردازد. الگوی ارائه‎‌شده در دو بُعد کلی توانمندسازها و نتایج، به سنجش میزان اخلاق‌‌مداری یک سازمان رسانه‌‌ای می‌‌پردازد. توانمندسازهای اخلاقی عمل‌کردنِ سازمان رسانه در دین، انقلاب اسلامی و مردم، مدیریت و ستاد رسانه، استراتژی، محتوا، فرایند و فنّاوری و فعالان رسانه‌‌ای به‌‎عنوان کلیدی‌ترین عناصر معرفی‌شده و شاخص‌‌هایی برای سنجش میزان نفوذ هریک در اخلاقی عمل‌کردن یک رسانه ارائه شده است. نتایج نیز در چهار عرصه مخاطبان، اهالی رسانه، جامعه و نتایج کلیدی، مورد مداقه قرار گرفته است. روش تحقیق این مقاله روش تفهمی وبر است و محقق با ارائه نوعی ایدئال از الگوی ارزیابی، در تلاش است تا بهتر امر اخلاقی را در سازمان رسانه‌‌ای بسنجد. در این مقاله علاوه‎ بر روش کتابخانه‌‌ای، از روش گروه کانونی به ‌منظور طراحی و توزین عناصر و شاخص‌‌ها استفاده شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخلاق،سازمان رسانه‌‌ای،ارزیابی،الگوی تعالی سازمانی،توانمندسازها،نتایج،نظریه هنجاری،

عنوان انگلیسی Designing a pattern to evaluate morality in press organization
چکیده انگلیسی مقاله Although morals in press organizations is considered essential but it faces with variant challenges, it is so complicated to achieve a pattern in which precise index would be available for evaluating morals. This essay is accomplished to prepare quantitative model for evaluating moral in press organization through critical view toward evaluation patterns of organization and using nominal logic, based on EFQM evaluation patterns that evaluate the morality of press organization on two dimensions of results and empowerment. Moral empowerment at press organization in religion, Islamic Revelation and people, media and headquarter, strategy, content, process and technology and media activist are presented as key elements and index for evaluating how each one can be effective in morality of media. The result has been considered in four grounds including; Audience, media activist, community and key results. The method here is, Webber’s comprehensive theory. On the other hand, the researchers try to evaluate morality in press organization in a better way via ideal pattern of evaluation. Besides that, library research along with focus group has been utilized in order to design and formulate elements and index.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اخلاق,سازمان رسانه‌‏ای,ارزیابی,الگوی تعالی سازمانی,توانمندسازها,نتایج,نظریه هنجاری

نویسندگان مقاله سیدمحمدحسین هاشمیان |
دانشیار و عضو هیئت‌علمی گروه سیاست‌گذاری فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام، قم، ایران.


نشانی اینترنتی https://rc.isu.ac.ir/article_76190_cb373e1f128ab11942d64418f5865e38.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات