این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۳، شماره ۲۳، صفحات ۱۱۳-۱۳۸

عنوان فارسی پیشایندها و پیامدهای تنظیم هیجانی در دانش‌آموزان دختر: نقش حمایت خودمختاری والدین، معلم و کنترل ادراک شده
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر آزمون الگویی از پیشایندها و پیامدهای تنظیم هیجانی با بررسی نقش حمایت خودمختاری والدین، معلم و کنترل ادراک شدهدر دانش‌آموزان بود.جامعه آماری پژوهش شامل کلیۀ دانش‌آموزان دختر پایه اول دبیرستان در شهرستان تبریز بود. نمونه پژوهش 313 دانش‌آموز بود که به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری پژوهش شامل مقیاس ادراک شیوۀ فرزندپروری والدین، پرسشنامۀ جو یادگیری، خرده ‌مقیاس کنترل تحصیلی، پرسشنامه تنظیم هیجانی، مقیاس استرس آموزشی برای نوجوانان و معدل دانش‌آموزان بود. آزمون مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم الگوی پیشنهادی پژوهش، به ترتیب، با استفاده از روش‌های مدل معادلات ساختاری و بوت استرپ انجام گرفت. یافته‌های پژوهش حاضر نشان دادند که حمایت خودمختاری والدین و ادراک کنترل، پیشایندهای تنظیم هیجانی، و پیشرفت تحصیلی و تنیدگی تحصیلی از پیامدهای تنظیم هیجانی در دانش‌آموزان هستند. همچنین، یافته‌ها نشان داد که مسیرهای غیرمستقیم حمایت خودمختاری والدین و ادراک کنترل با پیشرفت تحصیلی و تنیدگی تحصیلی با میانجی‌گری تنظیم هیجانی معنی‌دار بودند. به علاوه، مسیر مستقیم حمایت خودمختاری معلم با تنظیم هیجانی و مسیر غیرمستقیم آن با پیشرفت تحصیلی و تنیدگی تحصیلی معنی‌دار نبود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی aaaaa
چکیده انگلیسی مقاله The aim of the current study was to examine a model of antecedents and consequences of emotion regulation with role of parent, teacher autonomy support and perceived control in the students. The study statistical population consisted of all female high school students of first grade in Tabriz city. The sample of the study was 313 students who were selected by cluster random sampling method. The instruments of the study consisted of perceptions of parent’s scales, learning climate questionnaire, academic control subscale, emotion regulation questionnaire, educational stress scale for adolescents and average of students. Structure equation modeling and bootstrapping procedures were used to examine the direct and indirect paths of proposed model. Results of the present study indicated that parent autonomy support and perceived control were antecedents, and academic achievement and academic stress were consequences of emotion regulation in students. Also, the findings indicated that indirect paths of parent autonomy support and perceived control with academic achievement and academic stress, with mediating role of emotion regulation, were significant. In addition, the direct path of teacher autonomy support with emotion regulation and its indirect paths with academic achievement and academic stress were not significant.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مینا محبی |
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

رحیم بدری |
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)


نشانی اینترنتی http://jeps.usb.ac.ir/article_2555_fc72a2ae8fef3b9cd64696d5e4d4b885.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1162/article-1162-357488.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات