این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات مالی اسلامی، جلد ۲۴، شماره ۲، صفحات ۱۰۵-۱۳۱

عنوان فارسی سیاست‌گذاری رسانه مطلوب در جمهوری اسلامی ایران
چکیده فارسی مقاله نگاه اجمالی به سپهر رسانه‌ای که جامعه ایرانی و جامعه بین‌الملل را در برگرفته است، به علاوه امکانات و نوآوری‌های فنی، شرایط جدیدی در این سپهر ایجاد کرده است. این تغییرات مهم از یک طرف و از طرف دیگر تا حدی اشباع فضای رسانه از انواع گوناگون شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی و گسترش فضای مجازی‌، برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیران را وادار می‌کند تا برای گسترش و توسعه انواع رسانه‌ها، در پی الگویی کارآمد مناسب با این شرایط باشند. بر اساس چنین نگاهی است که پژوهش حاضر این سؤال را طرح کرده است که الگوی مطلوب برای سیاست‌گذاری رسانه در جمهوری اسلامی ایران چیست و چه مشخصاتی دارد؟ برای اینکه رسانه‌ای در جامعه اسلامی به عنوان الگوی مطلوب شناخته شود، با رجوع به مبانی اندیشه سیاسی اسلام و استخراخ شاخصه‌ها به توصیف و سپس تبیین آن‌ها در الگودهی به رسانه‌های جامعه اسلامی پرداخته شد. بر این اساس رسانه در جامعه اسلامی باید از یک سری اصول اساسی تبعیت کند. در این نگاه، اولین ویژگی رسانه مطلوب در اسلام «دین‌مداری» است، اهمیت دین‌مداری در این است که وقتی دین باشد، بصیرت، امنیت و آرامش هم به وجود خواهد آمد، لذا باید رسانه در محور دین بچرخد. «اخلاق‌مداری»‌، امیدبخشی و «آگاهی بخشی» از دیگر شاخصه‌های اصیل در طراحی و سیاست‌گذاری رسانه مطلوب در جامعه اسلامی است که عناوین فوق باید برای موضوعات ‌زندگی ایرانی و اسلامی، استحکام درونی خانواده، ایجاد تمدن نوین اسلامی، افزایش جمعیت، حفظ هویت ملی، دشمن‌شناسی، تشویق برای ازدواج، آگاهی در خصوص چالش‌های کشور و تبیین بحران‌های غرب ... برنامه‌ریزی‌های عقلانی و جدی اتخاذ کنند.
 
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رسانه‌های جمعی،الگوی رسانه مطلوب،سیاست‌گذاری،

عنوان انگلیسی Favorable Media Policy in the Islamic Republic of Iran
چکیده انگلیسی مقاله  
    A glimpse into the media sphere that surrounds Iranian society and the international community, besidesthe existing equipment and technical innovations, has created a new situation in it. These major changes on the one hand, and the almost saturated media sphere with a variety of radio and television networks and the spread of cyberspace on the other hand, make planners and decision-makers seek a suitable and efficient modelthat suits the existing condition.Based on this viewpoint , the present research has posed this question: what is the ultimate model for media- related policy making in the Islamic Republic of Iran? What is essential for the media here is to follow some principles. The first is its religiosity, which entails insight, security and tranquility. Moral scrupulousness, raising hope and consciousness are among authentic specifications of planning the desired media in the Islamic Republic of Iran, and these are the ones which should provide for Islamic- Iranian way of life, family integrity, creating modern Islamic civilization, population increase, maintaining national identity, recognizing enemies, encouraging marriage, making people aware of their countries’ challenges, and explaining western crises.  
 
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله رسانه‌های جمعی,الگوی رسانه مطلوب,سیاست‌گذاری

نویسندگان مقاله غلامرضا خواجه‌سروی |
دانشیار علوم سیاسی دانشگاه طباطبایی (ره)

مرتضی بیات |
دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی (ره)


نشانی اینترنتی https://rc.isu.ac.ir/article_2100_3b873c9055605d9220569013f6a9d1a2.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات