این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
تحقیقات مالی اسلامی
، جلد ۲۴، شماره ۲، صفحات ۱۳۳-۱۶۵
عنوان فارسی
اطلس فرهنگی ایران؛ مؤلفه محوری در پیوستنگاری و مهندسی فرهنگی
چکیده فارسی مقاله
یکی از شیوههای تحلیل پدیدههای فرهنگی در حوزه سیاستگذاری فرهنگی تهیه اطلس فرهنگی است. در کشورهای توسعهیافته مانند فرانسه، آمریکا، انگلستان و روسیه دادههای پایه فرهنگی و مردمشناختی در مهندسی فرهنگی (کلان) کشورشان بهطور مستمر مورد استفاده قرار میگیرد و نتایج آن در اطلس فرهنگی ارائه میشود. به هر حال، هرگونه اقدام و فعالیتی در دایره ارزیابی تأثیرات اجتماعی و یا پیوست
نگاری فرهنگی و در نگاهی کلان
تر تدوین چارچوب سیاستگذاری فرهنگی در کشور مانند تدوین نقشه مهندسی فرهنگی کشور، نیازمند خوانشی فرهنگی در قالب شاخص
ها و مؤلفه
هایی فرهنگی است که یکی از آنها اطلس فرهنگی میباشد
.
هدف این تحقیق بررسی تأثیر تدوین اطلس فرهنگی در سیاستگذاریها و مهندسی فرهنگی کشور است. ازاینرو، سؤال تحقیق این است که شرایط و شاخصه
های فرهنگ ملی و منطقه
ای تا چه اندازه می
تواند در بازنمایی ابعاد مختلف فرهنگ مؤثر باشد و این امر تا چه میزان در چرخه سیاستگذاری و مهندسی فرهنگی نقش دارد. همچنین، آیا می
توان در این زمینه با تدوین اطلس فرهنگی ایران به نتایج مطلوبی در ارائه الگوی مهندسی کشور دست یافت؟ لذا با این پرسشها میتوان به تفاوت
های فرهنگی در نواحی جغرافیای فرهنگی کشور که در نظرگاه هافستد مطرح شده به میان آورد. در این تحقیق بر اساس مطالعات کتابخانه
ای و سندپژوهشی در کنار فراتحلیل پژوهش
های ملی و بین
المللی صورت گرفته، ابعاد و مؤلفههای اطلس فرهنگی ایران را که مبنایی برای پیوستنگاری
ها و ارزیابی تأثیرات اجتماعی است، تبیین میشود.
این پژوهش با تصویر بایسته
هایی از آمارها و مطالعات صورت گرفته مانند مطالعات هافستد، گلوب و ... ، نشان می
دهد که توجه به این عناصر می
تواند، علاوه بر ارائه تعریفی جدید از اطلس فرهنگی، حیطه پیوستنگاری و ارزیابی
های فرهنگی و اجتماعی در ایران را متحول و ابعاد جدیدی را بر آن بگشاید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اطلس فرهنگی،جغرافیای فرهنگی ایران،مطالعات هافستد و گلوب،پیوست فرهنگی،
عنوان انگلیسی
Iranian Cultural Atlas; Central Component in Cultural Engineering and Peivastnegari (Cultural Impact Assessment)
چکیده انگلیسی مقاله
Providing Cultural Atlas is a way of analyzing the cultural phenomenon in the field of cultural policy-making. In developed countries such as France, USA, England and Russiathe cultural and anthropological databasesare continually used in cultural engineering of the countries and its results are presented in their Cultural Atlas.This of course requires a cultural reading in the framework of cultural indexes and specifications. The purpose of this research is to evaluate the effect of providing Cultural Atlas in policy-making and cultural engineering of the country. Therefore, the research question is to evaluate the effectiveness of components and conditions of national and regional culture in representing different dimensions of the culture and the role it plays in policy-making and cultural engineering cycle. The research also evaluates whether it is possible to achieve good results in presenting the model of cultural engineering in the country through providing the Iranian Cultural Atlas. It is, therefore, possible to get the cultural differences in the country’s cultural geography dimensionsas developed by Geert Hofstede. In this research, the dimensions and components of Iranian Cultural Atlas, which is supposed to be the basis for cultural impact assessment and evaluation of social impacts, are explained based on the documentation review, alongside the meta-analysis of national and international researches.
Through explaining the essentials of statistics and studies such as Hofstede and Globe, this research indicates that consideration of these elements can change the domain of cultural impact assessment and evaluation of social impacts in Iran and also can open new dimensions in addition to providing a new definition of Cultural Atlas.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اطلس فرهنگی,جغرافیای فرهنگی ایران,مطالعات هافستد و گلوب,پیوست فرهنگی
نویسندگان مقاله
مجتبی صمدی |
دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی(ره)
علی احمدی |
مدرس دانشگاه و پژوهشگر جغرافیای فرهنگی
نشانی اینترنتی
https://rc.isu.ac.ir/article_2101_7d3a12ee62a73a91b53967e1abcfe2be.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات